Microsoft geeft startsein voor ontwikkeling games voor Xbox

Datum nieuwsfeit: 03-08-2000
Microsoft geeft startsein voor ontwikkeling games voor Xbox

Xbox Developer Kits (XDK) afgeleverd bij ontwikkelaars over heel de wereld

Schiphol-Rijk, 3 augustus 2000 - Microsoft heeft de eerste Xbox software developer kits (XDK's) afgeleverd bij game-ontwikkelaars over heel de wereld. Het betreft ontwerpers van grote en kleine uitgevers die in een eerder stadium gameconcepten hebben ingediend die inmiddels door Microsoft zijn goedgekeurd. XDK stelt deze ontwerpers in staat hun concepten te realiseren op basis van het nieuwe Xbox-gameconsole dat in de herfst van 2001 beschikbaar komt. Microsoft schat dat aan het einde van deze zomer meer dan duizend ontwerpers bij meer dan honderd uitgevers van games met XDK zullen werken.

Het XDK-ontwikkelproces verloopt in drie fasen. Op dit moment is de eerste fase gestart, waarin de kit bestaat uit een speciaal geconfigureerde PC. In de tweede fase wordt deze PC successievelijk verder opgetuigd met hardware en software, die de ontwikkelaars in staat stelt om hun games te verfijnen en de prestaties te verbeteren. Begin 2001 start de derde fase waarbij de ontwikkelaars een speciaal voor hen gemaakte Xbox-gameconsole ter beschikking krijgen. Deze console zal naar verwachting nauwelijks meer worden aangepast.

Het XDK-ontwikkelsysteem is een geavanceerd en gebruiksvriendelijk platform, dat ontwikkelaars in staat stelt om zich op het ontwerpproces te richten zonder te hoeven worstelen met de technologie. Bovendien wordt elke ontwerper 24 uur per dag bijgestaan door de support teams van Microsoft. Het XDK-pakket zoals dit nu is afgeleverd, bevat een snelle Intel-processor, een grote harde schijf, een voorloper van de uiteindelijke grafische kaart van NVIDIA, een beta van versie 8.0 van het populaire DirectX, de API-ontwikkeltools van Microsoft, kant-en-klare gamepads die de Xbox-functionaliteit simuleren en technische documentatie.

Mijlpaal
Robbie Bach, Senior Vice President Games Division van Microsoft: "Het afleveren van de developer kits bij de beste game-ontwikkelaars ter wereld is een mijlpaal in de ontwikkeling van het Xbox-platform. De definitieve ontwikkeling van het Xbox-platform door de Microsoft-teams verloopt nu synchroon met het ontwikkelproces bij de ontwerpers. Intensieve communicatie met de ontwerpersgemeenschap biedt de beste garantie voor het opsporen en elimineren van bugs. De meeste ontwerpers zijn gewend te werken met de PC, NVIDIA en DirectX. Zij hebben nu vijftien maanden om spannende titels te creëren."
Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.
Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.