Eerste-kwartaalcijfers webMethods

Datum nieuwsfeit: 03-08-2000
webMethods boekt recordomzet in eerste kwartaal boekjaar 2001

Kwartaalomzet met 412 % toegenomen ten opzichte van vorig jaar en met 50 % ten opzichte van het vorige kwartaal;
Sterke groei veroorzaakt door snelle ontplooiing van B2Bi-initiatieven door top 2000-bedrijven

Hilversum, 3 augustus 2000 webMethods (Nasdaq: WEBM), toonaangevend leverancier van oplossingen voor business-to-business integratie (B2Bi), heeft het eerste kwartaal van boekjaar 2001, dat eindigde op 30 juni 2000, een recordomzet geboekt. De totale omzet in het fiscale eerste kwartaal nam met 412 % toe tot $15,6 miljoen, vergeleken met $3,0 miljoen in dezelfde periode van het vorige jaar. Het netto verlies over het eerste kwartaal, exclusief de amortisatie van uitgestelde aandelenuitkeringen, bedroeg $5,1 miljoen ($0,16 per aandeel). Hiermee werden de verwachtingen van First Call, die het verlies schatte op $0,19 per aandeel, overtroffen. In dezelfde periode in boekjaar 2000 werd een netto verlies geleden van $0,9 miljoen ($0,15 per aandeel). Inclusief de amortisatie van uitgestelde uitkeringen en opgelopen dividenden inzake preferente aandelen, bedroeg webMethods' netto verlies voor de gewone aandeelhouders in het eerste kwartaal van boekjaar 2001 $6,6 miljoen ($0,20 per aandeel). Vorig jaar bedroeg het netto verlies voor gewone aandeelhouders in hetzelfde kwartaal $1,2 miljoen ($0,21 per aandeel).

Hoogtepunt van het kwartaal was het ondertekenen van een definitieve overeenkomst voor de acquisitie van Active Software, een vooraanstaande aanbieder van infrastructuursoftware voor grote ondernemingen. De acquisitie brengt twee marktleiders op het gebied van infrastructuursoftware samen, waarvan de gezamenlijke oplossingen aan alle B2Bi-behoeften van bedrijven en Internethandelsplaatsen kunnen voldoen, zowel binnen ondernemingen als in B2B-handelsnetwerken. Dat de bedrijven op strategisch niveau goed bij elkaar passen blijkt uit de infrastructuuroplossingen die webMethods en Active Software al eerder ontwikkelden voor gezamenlijke klanten zoals FedEx, Juniper Networks, Hewlett-Packard en AVNET. Daarnaast heeft webMethods onlangs een ‘out-of-box'-oplossing ontwikkeld die enterprise-toepassingen die geïntegreerd zijn met ActiveWorks verbindt met B2B-handelsnetwerken en marktplaatsen die op basis van webMethods technologie werken. Sinds de aankondiging van de acquisitie werken Active Software en webMethods samen om gezamenlijk nieuwe klanten te bedienen zoals Outpurchase.com, Grainger en Nonstop Solutions.

“Onze kwartaalresultaten laten zien dat we over de hele linie aan momentum winnen,” zegt Phillip Merrick, president en CEO van webMethods. “Onze B2Bi-oplossing is bij meer grote ondernemingen in bedrijf dan welke andere oplossing in de markt dan ook. Dit bewezen succes, gekoppeld aan de belangrijke samenwerkingsverbanden, nieuwe klanten en onze groeiende wereldwijde aanwezigheid hebben webMethods' positie als marktleider op het gebied van B2Bi versterkt.”

Kwartaaloverzicht

In het afgelopen kwartaal vonden de volgende belangrijke gebeurtenissen plaats:

Wereldwijde top 2000-bedrijven kiezen webMethods voor B2Bi-oplossingen: Gedurende het eerste kwartaal heeft webMethods 49 nieuwe klanten geworven, hetgeen het totale klantenbestand op een totaal van meer dan 200 brengt. Onder de nieuwe klanten bevinden zich belangrijke top 2000-bedrijven zoals Pitney Bowes en Nortel Networks. Het afgelopen kwartaal ontving webMethods ook orders van onder meer Airborne Express, AT&T, Cpastan, e-Connections, Ellie Mae, Envera, Grainger, Great Plains, Herman Miller, Hewlett-Packard, i2i.com, Logitech, LSI Logic, Lucent, Network Associates, NTT Communications, Rohm and Haas, Toshiba, U.S. Office Products, Viacore, Wall Street Systems en Worldcrest. Daarnaast wist webMethods belangrijke deals te sluiten met internationale klanten, waaronder W.H. Smith, Hoechst, Retevision, steelscreen.com, PaperX.com, BNL Multiservizi, eCredible, GE Access en United Microelectronics Corporation.

Klanten nemen oplossingen in bedrijf:
In het afgelopen kwartaal heeft een aantal klanten zijn webMethods B2B-implementatie afgerond en zijn zij begonnen met het terugverdienen van hun B2B-investeringen. Dit gold onder meer voor Grainger, Inc., GE Power Systems, ChemConnect, Ventro, Staples.com, Dell Computer Corporation, Apple, Installation, Inc., Hewlett-Packard, 3COM en AVNET.
Nieuwe producten en diensten:
Tijdens het B2Bi Leadership Forum, de eerste gebruikersconferentie van webMethods, bracht het bedrijf haar visie naar voren voor de toekomst van business-to-business e-commerce. Om klanten kosteneffectieve oplossingen te kunnen bieden voor de integratie met handelsnetwerken, lanceerde webMethods verschillende nieuwe producten en service-initiatieven zoals B2B.com, het webMethods B2B ‘Rapid Integration Team' en het webMethods Value Added Services programma.

B2B.com is een platform voor het versnellen van de integratie met handelspartners, dat gebaseerd is op webMethods' ervaring met het ontwikkelen en in gebruik nemen van B2B-handelsnetwerken. Het is de eerste alomvattende ‘best practices'-oplossing die bedrijven begeleidt bij het hele proces van integratie met handelspartners. B2B.com levert de software, de methodologie en de diensten die nodig zijn om snel B2B- handelsnetwerken van honderden of zelfs duizenden deelnemers te ontwikkelen, in gebruik te nemen en te onderhouden. Meer dan een dozijn bekende B2B-bedrijven, waaronder Grainger, e-STEEL en ChemConnect, ondersteunen B2B.com. Als onderdeel van B2B.com zal webMethods value added services van partners zoals Dun & Bradstreet, FedEx, SlamDunk Networks en Verisign aanbieden. B2B.com zal in het derde kwartaal van dit kalenderjaar beschikbaar komen.

Nieuwe en uitgebreidere samenwerkingsovereenkomsten: Middels additionele samenwerkingsovereenkomsten met i2, Oracle, Ariba, Commerce One en SAP, werd webMethods dé leverancier van B2Bi-oplossingen voor de grootste aanbieders van B2B-platformen. Bovendien breidde webMethods haar strategische samenwerking met SAP uit voor het aanbieden van de B2Bi-oplossing waarmee de systemen van andere leveranciers zoals Baan, Oracle en PeopleSoft verbinding kunnen maken met MySAP.com.

webMethods breidt uit naar het Verre Oosten:
Om aan de wereldwijde vraag naar B2Bi-oplossingen te kunnen voldoen, heeft webMethods kantoren geopend in Azië en Australië. Deze vestigingen zullen zich niet alleen concentreren op de verkoop in deze regio, maar ook op het verlenen van klantenservice voor het onlangs door webMethods geïntroduceerde ‘Volg-de-Zon' 24-uurs serviceprogramma.
Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van software-oplossingen voor business-to-business integratie (B2Bi). webMethods' B2B productlijn is gebaseerd op open Internetstandaarden. De producten bieden aan wereldwijde top-2000-bedrijven en aan B2B-Internetmarktplaatsen de mogelijkheid om klanten, leveranciers en partners met elkaar te verbinden tot een real-time handelsnetwerk. webMethods B2B stelt bedrijven in staat om nieuwe bronnen van inkomsten te genereren, de banden met klanten te verstevigen en om inefficiënties in de distributieketen substantieel te verminderen.

webMethods, Inc. is in 1996 opgericht door Phillip Merrick. Het hoofdkantoor bevindt zich in Fairfax, Virginia, het Europese hoofdkantoor in Hilversum. webMethods heeft meer dan 200 klanten wereldwijd, zowel gerenommeerde multinationals zoals Dell, Eastman Chemical, Lucent en W.W. Grainger als belangrijke Internetmarktplaatsen, waaronder e-STEEL, ChemConnect en Ventro. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Ariba, Deloitte Consulting, EDS, KPMG, Microsoft, Sterling Commerce en SAP AG. Nieuws en informatie over webMethods zijn beschikbaar op www.webmethods.com

Voor meer informatie:
webMethods, Jill Latta, marketing manager Europe,
telefoon: +31 (0)35 646 2627, e-mail: (jlatta@webmethods.com)
Footprint Marketing, Annemieke van Herk, public relations, telefoon: +31 (0)20 417 71 77, e-mail: (annemieke@footprint.nl)