Mini-gasturbine levert warmte en stroom aan zwembad Putten

Datum nieuwsfeit: 03-08-2000

NEDERLANDSE GASUNIE N.V.

Mini-gasturbine levert warmte en stroom aan zwembad
Bij het Bosbad in Putten is voor het eerst in Nederland een mini-gasturbine met generator in bedrijf gesteld. Deze kleine turbine neemt daar een deel van de totale warmte- en stroomvoorziening voor haar rekening. De verwachting is dat met het ultramoderne systeem een energiebesparing van circa 30 procent kan worden bereikt. Daarnaast ziet het er naar uit dat de turbine ten opzichte van de momenteel gangbare warmte/krachtsystemen lage emissies geeft, weinig onderhoud vergt en een lange levensduur heeft.
Om de toepasbaarheid van deze nieuwe technologie in de praktijk te demonstreren heeft Gasunie in samenwerking met de Zwitserse gasorganisatie SVGW, het energiebedrijf NUON en Senter, het agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, de turbine in Putten laten plaatsen.

Het werkingsprincipe van de mini-gasturbine is vergelijkbaar met de straalmotor van een vliegtuig. De turbine levert echter geen voortstuwingskracht maar is bedoeld voor elektriciteitsopwekking waarbij ook de vrijkomende warmte nuttig wordt gebruikt. De ontwikkeling en productie van een nieuwe generatie compacte gasturbines is al enige tijd gaande. Met de introductie van deze machines komt warmte/krachtopwekking beschikbaar in een vermogensgebied waarvoor tot nu toe weinig energiebesparende alternatieven voorhanden waren. De turbine, die een vermogen heeft van ongeveer 30 kW, kan onder meer worden ingezet in kantoren, flats en grootwinkelbedrijven.

Groningen, 3 augustus 2000

Voor meer informatie: H. Ensing, tel. (050) 521 30 02