BNA en bonden bereiken CAO akkoord

Datum nieuwsfeit: 04-08-2000
Bond van Nederlandse Architecten

Partijen bereiken CAO akkoord

Onderhandelingen vlotgetrokken

Na moeizaam verlopen onderhandelingen hebben de BNA en de bonden toch een akkoord weten te bereiken over de CAO 2000/2001. Het onderhandelingsresultaat is inmiddels met een positief advies voorgelegd aan de bureauhoudende leden. Tot uiterlijk 8 september 2000 kunnen de leden reageren. In de week daarna neemt het BNA-bestuur de definitieve beslissing. Ook de bonden raadplegen hun achterban. In september zal duidelijk zijn of het principe-akkoord draagvlak heeft.

De partijen hebben in principe overeenstemming bereikt over een CAO met een looptijd van 1 april 2000 tot en met 31 maart 2001. De salarissen worden met ingang van 1 juli 2000 met 3% verhoogd en met ingang van 1 januari 2001 met 0,25%. Er zijn geen sancties overeengekomen op het gebied van ziekteverzuim. Wel zal in samenhang met het onderzoek naar werkdruk en RSI, ook onderzoek worden gedaan naar de effecten van dergelijke sancties.

Belangrijk is de wijziging van de regeling voor de vergoeding van reisuren buiten werktijd. Werknemers komen minder snel voor een vergoeding in aanmerking. Werkgevers en werknemers krijgen evenwel de mogelijkheid om per bureau of per individu een afwijkende regeling overeen te komen.

Als er uiteindelijk een definitieve CAO is, zullen de leden zo spoedig mogelijk via WeBNA en BladNA worden geïnformeerd over de nieuwe CAO en de gevolgen daarvan voor SAA-tarieven, opslagpercentages over de opzichterssalarissen et cetera.
BNA-leden kunnen de volledige tekst van het principe-akkoord lezen op WeBNA in de rubriek dienstverlening.