Fischertechnik centraal op zomerexpositie Dalfsen

Datum nieuwsfeit: 04-08-2000

Dalfsen, juli 2000

FISCHERTECHNIK CENTRAAL OP ZOMEREXPOSITIE

DALFSEN - De Burgerzaal staat in het zomerseizoen geheel in het teken van een topexpositie die enkele duizenden bezoekers naar het gemeentehuis moet lokken. In voorgaande jaren bereikte de tentoonstellingscommissie dit doel ruimschoots met aansprekende thema's als treinen, meccano en lego. Dit jaar gaat de Fischertechnik Club Nederland de uitdaging aan.

De zomerexpositie duurt tot en met 11 augustus. Het publiek is iedere werkdag welkom van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur. De toegang is gratis.

Kijken, spelen en kleuren
In de Burgerzaal zijn diverse demonstratiemodellen te zien, die gemaakt zijn van het bekende constructie- en bouwsysteem. Onder andere de Van Brienenoordbrug, een bewegend billboard en een kermisattractie met de naam 'Nightmare' staan te pronk in de expositieruimte. Verder zijn er een video- en speelhoek ingericht en is er een collectie foto's en affiches te bewonderen. Voor de kinderen is er tevens een kleurwedstrijd, waarmee leuke prijzen te winnen zijn. Ook de geschiedenis van Fishertechnik komt uiteraard uitgebreid aan bod. Vrijdag 4 augustus, zo halverwege de tentoonstellingsperiode, wordt een echte 'doe-dag'. Op deze datum zijn er de hele dag door demonstraties te zien van computergestuurde modellen en modellen die voorzien zijn van electronische besturing. Uiteraard zal er ook uitleg gegeven worden over de werking van het geheel.

Toeval
Fischertechnik is één van de productgroepen van de Fischerwerke, de fabrikant van bevestigingsmaterialen, waaronder de welbekende pluggen.
Het werd in 1965 door een creatieve werknemer bij toeval 'ontdekt' toen hij van nylon restmateriaal een soort voertuigje in elkaar zette. Het bedrijf besloot toen om dit als een kerstpresentje toe te sturen aan alle afnemers in de bouwwereld. De reacties waren enthousiast. Daarom werd besloten om een aparte divisie op te richten voor Fischertechnik. Sinds 1966 wordt het op bescheiden schaal geproduceerd en verkocht. Onder andere op internet kunnen liefhebbers het technisch speelgoed bestellen (dit.is./fischertechnik)

Systeem
De grondstof voor Fischertechnik is in hoofdzaak polyamide, een soort nylon, maar Fischertechnik beschikt ook over assen van roestvrij staal. Het gehele systeem is gebaseerd op een unieke schuifconstructie waarbij nokjes in een ronde, halfopen gleuf geschoven worden. Voor de aandrijving worden motoren van 6 tot 25 Volt gebruikt. Verder wordt er gebruik gemaakt van onder andere minischakelaars, pneumatica, mechanica, een interface voor computerbesturing en solar-techniek. Met het constructie- en bouwsysteem kunnen op schaal echt functionerende modellen worden gebouwd. Bij Fischertechnik worden twee stromingen onderscheiden: bouwers van statische modellen en bouwers van animatie modellen. Bij dit laatste valt te denken aan radiografisch bestuurde vrachtwagens, schoonmaakinstallaties, flessenfabrieken, houtzagerijen en noem maar op. De leeftijd van de bouwers varieert van 7 tot 70 jaar. De Fischertechnik Club Nederland werd 10 jaar geleden opgericht en telt zo'n 250 leden, waaronder de heer H.J. Ettema uit Dalfsen. Hij is één van de organisatoren van de komende expositie.