Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 04-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 4-08-2000
Politieberichten van 3/8 (13.00 uur) t/m 4/8 (07.00 uur)
Oosterwolde: brand in boot
Donderdag omstreeks 09.15 uur wilde een familie uit Hollandscheveld de motor van de boot starten. Toen de motor gestart werd, vloog deze direct in de brand. Door de aanwezigen werd de motorruimte afgedekt en de inmiddels gewaarschuwde brandweer heeft de brand geblust. De boot lag afgemeerd in de Opsterlandse Compagnons Vaart onder Oosterwolde. De schade bleef beperkt tot een uitgebrand motorcompartiment en rookschade.

Heeg: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 12.15 uur kwamen twee mannen een winkel binnen aan de Koaldyk. Ze zijn even in de winkel geweest en hebben de winkel daarna weer verlaten. Nadat de mannen de winkel hadden verlaten, miste de eigenaar een rek met daarin circa 20 horloges. Even later meldde een getuige dat zij de twee mannen had zien lopen met een rek met horloges. De omgeving nog afgezocht doch de mannen werden niet meer aangetroffen. De leeftijd van de beide mannen was rond de 20 jaar. Een 30-jarige inwoonster uit Heeg heeft aangifte gedaan.
Leeuwarden: diefstal auto
Donderdag omstreeks 13.30 uur werd op de Emmakade een 36-jarige inwoner uit Leeuwarden bekeurd, ter zake het rijden in strijd met een gesloten verklaring. Tevens bleek dat de kentekenplaten, die op de auto waren bevestigd, gestolen waren. Toen het chassisnummer van de auto werd nagetrokken, bleek dat de auto gestolen was in Groningen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.
Leeuwarden: aanrijding met vechtpartij
Donderdag omstreeks 17.00 uur vond op de kruising Schrans Raadhuisstraat een aanrijding plaats tussen een bromscooter en een fietser. Een groepje van ongeveer 7 bromscooters reed over de hoofdrijbaan van de Schrans. Bij de voetgangersoversteekplaats in de Schrans stond een fietser, een 49-jarige man uit Oentsjerk, te wachten om te kunnen oversteken. Toen hij dacht dat de groep gepasseerd was, stak hij op de fiets op de oversteekplaats over. Hij zag hierbij een bromscooter, die ook bij de groep hoorde, over het hoofd. De bestuurder van deze bromscooter, een 19-jarige inwoner uit Leeuwarden, reed de bestuurder van de fiets in de flank aan. Beiden kwamen ten val. De bestuurder van de bromscooter stond op, rukte de helm van zijn hoofd en liep op de fietser toe. De man wilde net weer overeind komen en werd toen door de bestuurder van de bromscooter met de helm, tegen het hoofd geslagen, waarop de man bleef liggen. Het slachtoffer is met de ambulance afgevoerd naar het MCL-Zuid. De verdachte werd ter plaatse aangehouden. De andere leden van de groep trachten de aanhouding van de verdachte nog te voorkomen en ook werden bedreigingen geuit naar omstanders, die hen op hun gedrag aanspraken. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en zijn bromscooter werd in beslag genomen.

Leeuwarden: fietsen NS-station
Afgelopen week werden in totaal 6 fietsen ingenomen bij het NS-station, die niet waren geplaatst in de daarvoor bestemde rekken. 11 fietsen werden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.
Leeuwarden: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 19.15 uur werden bij het winkelbedrijf C & A aan de Nieuwestad drie vrouwen aangehouden, die op de damesafdeling kleding hadden gestolen. De drie vrouwen, 30, 32 en 50 jaar, allen afkomstig uit Leeuwarden, werden overgebracht naar het bureau. Alle drie kregen een proces-verbaal en een winkelontzegging voor een jaar. Een 29-jarige inwoner uit Leeuwarden deed namens C & A aangifte.
Jubbega: inbraak woning
Donderdag tussen 11.00 en 19.20 uur werd ingebroken in een woning aan de Schoterlandseweg. Bij deze inbraak is vermoedelijk gebruik gemaakt van een valse sleutel. De gehele woning werd doorzocht. Uit een in een bureaulade staand geldkistje werden drie kentekenbewijzen weggenomen, alsmede een onbekend geldbedrag. Een 53-jarige inwoner uit Jubbega heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: vernieling
Donderdag omstreeks 22.55 uur kwam er een melding binnen dat op de van Dekemalaan een groepje jongelui zou lopen, die bierflesjes kapot gooiden en vernielingen pleegden. Op de Gedempte Molenwijk de groep aangetroffen. Twee inwoners uit Heerenveen, 21 en 20 jaar, werden aangehouden ter zake het vernielen van reclame-gevelverlichting van de Nieuwe Weme. Een bij deze verdachten aanwezige vrouw, een 19-jarige inwoonster uit Heerenveen, was het niet eens met de aanhouding en schold de agenten uit, waarna zij ook werd aangehouden ter zake belediging.

Ameland: XTC-pillen
Vrijdag omstreeks 00.50 uur werd in een discotheek aan de Molenweg een 20-jarige inwoner uit Leeuwarden aangehouden. De jongeman had 25 XTC pillen, type Love, in zijn bezit. In de tent van de jongen werden geen pillen aangetroffen. De pillen zijn in beslag genomen. Tegen de inwoner uit Leeuwarden is proces-verbaal opgemaakt.
Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.45 uur werd op de Emmakade een automobilist gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 480 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur

Stiens: inbraak bedrijf
Vrijdag omstreeks 01.50 uur kwam er een melding binnen dat bij een garagebedrijf aan de Seerob een inbraak werd gepleegd. De eigenaar, een 55-jarige inwoner uit Stiens, die naast het bedrijf woont, overliep twee inbrekers. Een van deze twee droeg een bivakmuts. Verder kon de eigenaar geen signalement van de verdachten geven. Men was het bedrijf binnengekomen door het slot van de toegangsdeur van de showroom te forceren. Het kantoor werd doorzocht. Voor zover nu is na te gaan werd er niets ontvreemd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272