Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 04-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 4-08-2000
Politieberichten van 4/8 (07.00 uur t/m 13.00 uur)
Leeuwarden: geen rijbewijs
Donderdag werd op de Zuidergrachtswal een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 21-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. De man kreeg hiervoor een bekeuring. De auto werd meegenomen naar het bureau. Een passagier, een 25-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats, werd aangehouden. De man afkomstig uit Joegoslavië was niet in het bezit van identiteitspapieren en verbleef waarschijnlijk illegaal in Nederland. De man werd overgedragen aan de vreemdelingendienst en is ingesloten.

Surhuisterveen: diefstal uit auto
Donderdag omstreeks 16.30 uur stond een 80-jarige inwoonster uit Opende met haar auto op het parkeerterrein van de C 1000 aan de Nije Jirden. Zij was bezig de boodschappen in te laden. Haar handtas had zij in de geopende kofferbak neergelegd. Op een gegeven moment komt er een auto naast haar staan met daarin vier mannen. Drie mannen stappen uit en de man achter het stuur sprak haar, in een vreemde taal, aan en wees naar haar auto. Zij vroeg of de man Duits wil spreken, doch de man deed of hij haar niet begreep. De andere mannen waren inmiddels doorgelopen. Hierop reed de bestuurder ook weer door. Als de vrouw even later haar handtas wil pakken, bleek deze verdwenen te zijn. In de handtas zat een portemonnee met een paar honderd gulden, een rijbewijs, een kentekenbewijs en een huis- en autosleutel. De vrouw kon geen signalement van de mannen geven.

Wolvega: aanrijding met drank
Dinsdag omstreeks 15.15 uur vond op de parkeerplaats naast het maatschappelijk werk aan de Hoofdstraat West aanrijding plaats tussen een personenauto en twee geparkeerd staande auto's. De bestuurder, een 39-jarige inwoner uit Wolvega, was achteruit gereden en botste tegen de geparkeerd staande auto's. Hiervoor was de bestuurder tegen een aanhangwagen aangereden, die ook op het parkeerterrein stond. De aanhangwagen werd tegen een schutting gedrukt, die daardoor beschadigde. Nadat de man, die dronken was, tegen de geparkeerd staande auto's was gereden, was hij uitgestapt en naar zijn woning gelopen. De man werd in zijn woning aangehouden. Aan het bureau blies de man 1155 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 20 uur. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en de auto werd in beslag genomen.
Sneek: mishandeling
Vrijdag omstreeks 00.30 uur vond op het trottoir voor een eethuis aan de Jousterkade een mishandeling plaats. De verdachte, een 20-jarige inwoner uit Loenen aan de Vecht, trapte tegen de uitgestalde reclameborden, waardoor deze omvielen. Toen de eigenaar, een 21-jarige inwoner van Sneek, hier iets van zei, gaf de verdachte de eigenaar een klap tegen zijn ribbenkast en kreeg hij een stomp in zijn gelaat. De eigenaar deed aangifte van mishandeling. De verdachte werd aangehouden en ingesloten.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 04.10 uur werd op de Willem Ouwensstraat een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De vrouw, een 36-jarige inwoonster uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 300 ug/l. Zij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Dokkum: alerte buren
Vrijdag omstreeks 01.30 uur kwam er van alerte buren een melding binnen, dat op De Woudhorne zou worden ingebroken. De verdachte zou zich op het dak van de garage bevinden en was gekleed in een witte broek. Op het opgegeven adres werd de verdachte inderdaad op het dak van de garage aangetroffen. De verdachte bleek echter de 22-jarige zoon des huizes te zijn. Hij had hedenavond de woning verlaten en was vergeten de sleutels mee te nemen. De rest van de familie was op vakantie. Een zus, die in Leeuwarden woonde, bracht uitkomst door een sleutel te brengen.

Heeg: lekke banden
Afgelopen nacht werden van een geparkeerd staande personenauto aan de Harinxmastrjitte alle vier banden lekgestoken. Ook de antenne werd vernield. De eigenaar, een 55-jarige inwoner uit Almere, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met drank
Vrijdag omstreeks 09.45 uur vond op de rotonde
Archipelweg/Groningerstraat een aanrijding plaats tussen een fiets en een personenauto. De fietser, een 52-jarige inwoner uit Leeuwarden, was komende vanaf het voetpad de voetgangersoversteekplaats opgefietst. Hij lette niet op het verkeer en botste tegen de rechterachterzijde van een personenauto, die bestuurd werd door een 38-jarige inwoonster uit Leeuwarden. De fietser raakte niet gewond. Het bleek dat hij onder invloed van alcoholhoudende drank verkeerde. Aan het bureau blies de man 1045 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 13 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272