Antwoord Kamervragen over uitspraken Hoge Raad en RvS

Datum nieuwsfeit: 04-08-2000
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over verschillende uitspraken van hoge raad en afdeling bestu ursrechtspraak van rvs

Gemaakt: 7-8-2000 tijd: 16:47

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
4 augustus 2000
In antwoord op uw brief van 19 juli 2000, nr. 2990013980, deel ik u mede dat de vragen van het lid van uw Kamer Van Oven over de verschillende uitspraken van de Hoge Raad en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State inzake de kosten van een procedure waarin bezwaar wordt gemaakt tegen een onrechtmatig besluit van een overheidsorgaan worden beantwoord zoals aangegeven in de bijlage bij deze brief.

De Minister van Justitie,

Antwoorden van de minister van Justitie op de Kamervragen van het lid Van Oven (PvdA) (ingezonden 18 juli 2000, nr. 2990013980).

1.
Ja.

2.
Ja. Bij de Tweede Kamer is een wetsvoorstel aanhangig dat het verschil wegneemt (kamerstukken II 1999/2000, 27 024, nrs. 1-3); de nota naar aanleiding van het verslag verscheen op 14 juli j.l. (kamerstukken II 1999/2000, 27 024, nr. 5).

3.
Over het informele overleg tussen de voorzitters van de hoogste bestuursrechtelijke colleges worden doorgaans geen mededelingen gedaan. Mij is derhalve niet bekend of het verschil in interpretatie in dat overleg aan de orde is geweest.

4.
In de notitie over de derde fase van de herziening van de rechterlijke organisatie zal de problematiek van de rechtseenheid in algemene zin aan de orde komen.

Tweede Kamer der Staten Generaal