Europees Kampioenschap Dart catamaran in Medemblik

Datum nieuwsfeit: 06-08-2000
KNWV

DATUM: 29-5-2000

ZEILEN - Aankondiging- Europees Kampioenschap Dart (catamaranklasse) in Medemblik wordt groots catamaran spektakel.

Van 6 tot en met 12 augustus 2000 wordt op het IJselmeer voor
Medemblik het Europees Kampioenschap Dart 18 gehouden. De Dart Catamaran is een van de grootste catamaran klassen in Europa.

Uit twaalf landen worden maar liefst tweehonderd catamaranteams verwacht om de felbegeerde titel binnen te halen. De organisatie is in handen van de Stichting Championships Dart 18, een onderdeel van de Nederlandse Dart Klasse Organisatie (NDKO). De voorbereidingen zijn in volle gang en verlopen naar alle wens. De Nederlandse deelnemers zijn al enkele maanden in training voor dit grootste Europese (catamaran) eenheidsklasse evenement ooit gehouden. De eerste start vindt plaats op 7 augustus 2000.

De catamaran heeft door haar snelheid een revolutie veroorzaakt in de zeilwereld en staat garant voor meer Fun, meer spanning, meer
uitdaging en meer sportiviteit. De Dart 18 is ontworpen door Rodney March, die ook het ontwerp van de succesvolle Olympische Tornado op zijn naam heeft staan. Het zeilplan bestaat uit een doorgelat 'high aspect'-zeil. Het totale zeiloppervlak is 16,1 m2. De lengte van de boot bedraagt 5,5 meter. De Dart heeft een trapeze en wordt tijdens wedstrijden door twee zeilers bemand. Er wordt in de Dart veel gevaren door gemengde teams. De Dart 18 is een strikte eenheidsklasse. Een belangrijk voordeel van de strikte eenheid is dat er geen wedloop is naar telkens nieuwe onderdelen en zeilen e.d. De beste zeiler wint dus! De International Sailing Federation (ISAF) heeft de klasse officieel erkend als internationale klasse. Tevens behoort de Dart 18 tot de Voorkeurslijn van het KNWV.

200 teams uit 12 landen Er worden ruim 200 teams uit 12 landen verwacht. Onder deze teams bevinden zich een groot aantal top zeilers. Kanshebbers voor de overwinning zijn o.a. oud Wereldkampioen Dart 18 Sven Karsenbarg en oud Europees kampioen Dart 18 Remco Kenbeek uit Nederland, de huidige Wereldkampioenen John Hutchings en Vicki Jennings uit Engeland en de Europese titelverdedigers Jasper en Laura Barnham uit Engeland. Overige Nederlandse kanshebbers zijn Hugo en Ruth Everts, Hans en Jaqueline van der Drift, Rob Vogelenzang en Nikki Emmer (voormalig Optimisten Kernploeg lid).

Afhankelijk van weer en wind staan er twee races per dag op het programma. De wedstrijdleiding is in handen van de Zeilvereniging Workum. Dart 18 evenementen staan bekent om de vriendelijke sfeer en de gezellige 'after-sail' evenementen. De officiële opening van het Europees kampioenschap zal op zondag 6 augustus 2000 worden verricht. Het evenement wordt mede mogelijk gemaakt door de I.N.S. Group, de Hema in Hoorn en Goldwell B.V.

voor meer informatie

Laat meer artikelen zien over: Persberichten EK Dart Hawk, Cornwall (UK)

Noot voor de pers: Onze PR afdeling besteedt veel zorg aan de
publicatie van haar (nieuws)artikelen. Desondanks bestaat er de mogelijkheid dat er onjuiste informatie vermeld staat in dit artikel. Indien u denkt dat dit het geval is dan kunt u een bericht sturen naar onze Online PR service door het formulier in te vullen, een postzegel is niet nodig.
Voor informatie en/of uitslagen kunt u contact opnemen met het KNWV, Yvonne Graffner ((yvonne.graffner@knwv.nl)). Bellen kan natuurlijk ook:(030) 656 65 70.

xx

_

KNWV - Postbus 87 - 3980 CB Bunnik - Tel.: 030-6566550 - Fax: 030-6564783 - (info@knwv.nl)