Meijsen paard 2000 in Merkelbeek

Datum nieuwsfeit: 06-08-2000
HAFLINGERS EN TREKPAARDEN AAR MERKELBEEK

TREKPAARDEN EN WESTERNRIDING CENTRAAL OP MEIJSEN PAARD 2000 IN MERKELBEEK

MERKELBEEK-Tijdens 'Meijsen Paard 2000' in Merkelbeek draait alles om de edele viervoeters. Met trekpaarden, Haflingers, westernriding en pony's presenteert de Merkelbeekse fanfare St. Joseph u zondag 6 augustus vanaf
11.30 uur een zeer interessant dag vullend programma.
Met een grootschalige Trekpaarden- en Haflingershow laat de Showclub van de Koninklijke Vereniging "Het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger" afdeling Limburg bij u het verleden herleven. Terwijl u zich, tijdens diverse demonstraties westernriding door Paul's Western Stables, in het wilde westen waant. De hele dag kunt u het Landgoed De Bovenste Hof (de voormalige paardenproefboerderij van het Ministerie van Landbouw) van Guido en Mayke Reumkens met onder andere paardenpension, paardenopfok, paardencarrousel en Limousinerunderen bezichtigen. Daarnaast is er een markt met tal van toepasselijke kraampjes. Ter afsluiting trakteren de "Hölter Jonge" u in het feestpaviljoen op vrolijke muziek. Uiteraard is aan de kinderen gedacht: zij kunnen zich laten schminken, dieren vertroetelen in een kinderboerderij, ravotten in een strobalendorp, zich uitleven op een springkussen of een ponyritje over het erf maken.

Trekpaarden
De Limburgse afdeling van de stichting Showclub van de Koninklijke Vereniging het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger (KTVH) verzorgt met ruim vijftig paarden en het nodige materieel een uitgebreide show. Vele toppers, trekpaarden en Haflingerkampioenen zullen zowel individueel als aangespannen de show stelen. Het hoogtepunt van de dag is het formeren en presenteren van de sierlijke Haflingers en de machtige kolossale trekpaarden in vier- en achtspannen. Na een korte pauze herleeft het verleden met de presentatie van de uit de Tv-reclame bekende Bavaria-zesspan en trekpaarden voor oude boerenkarren en werktuigen, uitbeeldend een boerenbruiloft met aansluitend de verhuizing van het bruidspaar.

Western paardensporten
Paul's Western Stables, gevestigd op het Landgoed De Bovenste Hof, laat u tijdens 'Meijsen Paard 2000' genieten van enkele Western paardensporten zoals: Horsemanship, Team Pennig, Pleasure Western Riding, en Cowcutting. Bij Horsemanship worden de paarden voorgesteld en moeten ze aan de hand van de ruiter figuren lopen. Bij Team Pennig is het de bedoeling dat na het startsein het team volgens een eigen strategie probeert drie runderen in de kraal te drijven. Een van de regels hierbij is dat niet meer dan vier dieren een denkbeeldige lijn in het midden van de arena mogen passeren. Bij cowcutting moet een rund uit de kudde worden afgescheiden en vervolgens moet de cowboy verhinderen dat deze terugkeert naar de kudde. Dit onderdeel van Western Riding komt heel dicht bij het dagelijkse werk van de cowboys. Het vereist capaciteiten van een heel bijzonder paard, wat speciaal voor dit werk wordt gefokt. Deze paarden moeten een enorme hoeveelheid "cowsense" hebben, dit wil zeggen gevoel voor de gedragingen van het vee. Bij cutting moeten de paarden het werk veelal op eigen initiatief doen. De paarden moeten slimmer en sneller zijn dan het vee en dus ook lichamelijk heel wat in huis hebben.

De aanvang van Meijsen Paard 2000 is om 11.30 uur dan wordt gestart met de demonstraties Westernriding door Paul's Western Stables. Om 14.00 uur start de Trekpaarden- en Haflingershow. Deze duurt tot circa 17.00 uur, waarna de jubilerende Hölter Jonge het muzikaal overnemen. Landgoed Bovenste Hof is gelegen op de grens van Merkelbeek en Brunssum aan de Mgr. Mannestraat/Akkerweg. De entree bedraagt voor volwassenen f 10, - kinderen tot 12 jaar f 5, - een gezinskaart kost f 25, -.

Nadere informatie: Guus Queisen, Postbus 5059, 6130 PB Sittard