Eerste onafhankelijke Nederlandse WAP-portaal online

Datum nieuwsfeit: 07-08-2000

THREEBUTTONS

Een zucht van verlichting voor teleurgestelde Wappers

Het eerste onafhankelijke Nederlandse WAP portaal gaat on-line

De lancering van het eerste onafhankelijke Nederlandse WAP portaal betekent een hele verbetering in de nu nog gebrekkige mogelijkheden van mobiele internet diensten.

Vanaf vandaag gaat het eerste onafhankelijke Nederlands WAP portaal on-line. Onder de naam Threebuttons.com biedt het bedrijf gepersonaliseerde diensten aan. Deze diensten zijn gratis en voor iedereen toegankelijk ongeacht het telecom netwerk of de internet provider en omvatten onder andere het ophalen van e-mails. Daarnaast geeft het portaal, ook gratis, toegang tot de grootste Nederlandse WAP zoekmachine met meer dan 3.000 rubrieken.

Volgens de laatste schatting van de telecom aanbieders zijn er in Nederland, negen maanden na de introductie van de eerste WAP telefoons, ongeveer 50.000 mobiele telefoons met Internet toegang in omloop. WAP staat voor wireless application protocol en is de huidige standaard voor mobiel internetten.

Nu het tekort van WAP telefoons definitief is opgelost is de verwachting van de telecom aanbieders dat dit aantal explosief zal groeien. Op dit moment zijn er ruwweg 7 miljoen mobiele bellers maar de verwachting is dat in 2003 dit aantal is toegenomen tot meer dan 9 miljoen mobiele bellers. 85% van deze bellers zullen internet toegang hebben.

Tot voor kort was het aanbod van mobiele internet diensten nog zeer beperkt. Van de onbeperkte mogelijkheden van het 'vaste' internet was weinig nog 'mobiel' beschikbaar. Dit heeft geleid tot teleurgestelde gebruikers en veel negatieve publiciteit rondom dit nieuwe medium. Het aanbod van slimme telefoons en handige diensten zal nog sterk moeten groeien voordat WAP echt een succes wordt bij het grote publiek.

En langzamerhand komt hier inderdaad verandering in. In heel Europa komen er nieuwe WAP aanbieders met slimme en bruikbare diensten. De lancering van ThreeButtons.com is een flinke stimulans vanuit de Nederlandse hoek.

-Noot voor de redactie,

Noot voor redacties