Zilveren Zebra voor professionele mediaproductie

Datum nieuwsfeit: 07-08-2000
Anti Racisme Informatie Centrum

OPROEP:

De Zilveren Zebra (ASN Mediaprijs)

Eerlijk belicht, duurzaam effect

De Zilveren Zebra (ASN Mediaprijs) is een jaarlijkse prijs voor die professionele mediaproductie in Nederland (geschreven, foto, beeld of AV) waarin op een kritische, inventieve, genuanceerde en eerlijke wijze de multiculturele samenleving in Nederland wordt belicht. Professionals in de mediaproductie die willen meedingen naar de Zilveren Zebra worden opgeroepen recent werk in te sturen om in aanmerking te komen voor deze prijs. De winnende inzending ontvangt een kunstwerk van Ineke Roelfzema en een geldprijs van fl. 20.000, -.

De ASN Bank, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie en het Wereldmuseum Rotterdam zijn de organisatoren van de Zilveren Zebra (ASN Mediaprijs).

zz3.JPG (10559 bytes)

Deelname

Makers en schrijvers van gedrukte media (tekst, fotografie, illustratie/cartoon), audiovisuele media (radio, televisie, film, documentaire, video) en nieuwe media (internet) kunnen werk insturen. Het betreft werken/producties die in de periode van 1 januari 1999 tot en met 30 september 2000 gepubliceerd/uitgezonden zijn. Het behoort ook tot de mogelijkheden om een kandidaat voor te dragen. Het werk mag zowel fictie als non-fictie betreffen.

Inzending

De inzendtermijn loopt tot en met 7 oktober 2000. Het adres voor de inzendingen is het LBR, Schaatsbaan 51, 3013 AR Rotterdam onder vermelding van Zilveren Zebra. Maximaal 5 inzendingen worden genomineerd. De genomineerden voor de prijs worden half oktober in de media bekend gemaakt. Op 30 november 2000 vindt de feestelijke uitreiking plaats in het Wereldmuseum te Rotterdam.

Jury

De jury bestaat uit Martin van Amerongen (voorzitter, hoofdredacteur De Groene Amsterdammer), Jeannine Govaers (fotograaf), Lou Lichtenberg (directeur Bedrijfsfonds voor de Pers), Usha Marhé (publicist), Nicole Robbers(fotoredacteur NRC Handelsblad), Stephan Sanders (TV-programmamaker/columnist), Archie Sumter(publicist/journalist) en Tonio van Vugt (hoofdredacteur Zone 5300).

Voor nadere informatie of het aanvragen van een inschrijfformulier kunt u contact opnemen met Victor Joseph van het LBR. Voor het opvragen van persfoto's e.d. kunt u een mail sturen naar Ariëtte Kasbergen van het Wereldmuseum Rotterdam.

Mocht u besluiten dit persbericht op te nemen, dan zouden wij het zeer op prijs stellen als u ons daarvan op de hoogte stelt of een exemplaar van de uitgave toezendt. Het adres: Wereldmuseum Rotterdam, t.a.v. In Shil Kentin/Ariëtte Kasbergen, Willemskade 22, 3016 DM Rotterdam. Voor meer informatie vanuit de ASN Bank kunt u contact opnemen met Fred Fiechter.

Het gewenste effect van de Zilveren Zebra (ASN Mediaprijs) is het duurzaam bevorderen van een eerlijk genuanceerd beeld van de wijze waarop mensen vorm en inhoud geven aan de multiculturele samenleving in Nederland.

De ASN Bank laat zich bij haar handelen leiden door de doelstelling de duurzaamheid van de samenleving te willen bevorderen. Daarom stimuleert de ASN Bank activiteiten die betrekking hebben op waarden zoals respect voor mens en dier, natuur en milieu. Vandaar dat zij zich, samen met het LBR, inzet voor de bestrijding van rassendiscriminatie.

Het LBR probeert op diverse manieren een evenwichtige beeldvorming over migranten en de ontwikkeling van de multiculturele samenleving te bevorderen. De mediaprijs is een instrument om mediaproducties die oog hebben voor aspecten van de multiculturele samenleving extra voor het voetlicht te plaatsen; van evident belang voor een samenleving in verandering en beweging.

Het Wereldmuseum Rotterdam staat voor een dynamische cultuursociologische benadering van en heeft oog voor processen die samenhangen met culturele diversiteit in en buiten Nederland/Rotterdam. In de tentoonstellingen en activiteiten is dan ook steeds meer aandacht voor aspecten als beeldvorming, de gevolgen van de slavernij voor de hedendaagse samenleving en het leven in een multiculturele samenleving.