'Pronk geeft falen milieu-inspectie toe'

Datum nieuwsfeit: 07-08-2000
Milieudefensie

Pronk geeft falen milieu-inspectie toe

Amsterdam/Enschede, 7 augustus 2000 ----- In een brief van 3 augustus j.l. aan Milieudefensie Twente geeft minister Pronk van het ministerie van VROM toe dat zijn regionale Inspectie Milieuhygiëne Oost faalt. Deze inspectie was onder meer verantwoordelijk voor de controle op de milieuvergunningen van vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks te Enschede. De minister schrijft: "(Ik) stel vast dat de Inspectie Milieuhygiëne de laatste jaren nauwelijks meer daadwerkelijk en ter plaatse het werk van gemeenten met betrekking tot milieuvergunningen controleerde. Al kort na mijn aantreden heb ik die werkwijze bijgestuurd, maar ik moet helaas constateren dat er nog meer aanleiding tot intensief toezicht op de uitvoering door gemeenten is dan ik kon vermoeden."

Het schrijven van de minister is een antwoord op een brief die Milieudefensie Twente op 26 juni aan de minster heeft overhandigd tijdens diens bezoek aan Enschede naar aanleiding van de vuurwerkramp. De minister kwam toen naar Enschede op uitnodiging van verschillende organisaties en bewonersgroepen die zich zorgen maken over de opslag van vuurwerk en andere gevaarlijke stoffen. Milieudefensie en andere groeperingen spraken daarbij onder meer hun teleurstelling uit over het falen van de Inspectie Milieuhygiëne bij de controle van gemeentelijke milieuvergunningen. Ook de zeer gebrekkige vergunningen van S.E. Fireworks waren volgens hen niet voldoende door de Inspectie gecontroleerd. Milieudefensie was (en is) ervan overtuigd dat deze vergunningen bij goede controle niet in stand zouden zijn gebleven.

Niet alleen de controle op de milieuvergunningen van S.E. Fireworks schoot tekort. Milieudefensie Twente heeft in de afgelopen tien jaar ongeveer tweeduizend milieuvergunningen gecontroleerd van vooral veehouderijbedrijven in Overijssel en Gelderland. Vele honderden daarvan bleken niet in orde te zijn en gaven aanleiding tot een succesvol beroep bij de Raad van State.

Noot voor redacties