Halfjaarcijfers BASF: winstgevender en innovatiever

Datum nieuwsfeit: 08-08-2000
BASF

Halfjaarcijfers BASF: sterker, winstgevender en innovatiever

BASF heeft vandaag in Londen de resultaten gepresenteerd over het eerste half jaar van 2000.

* BASF presenteert zeer goede kwartaalcijfers;
* Kwartaalomzet met negen miljard euro op recordhoogte;
* Sterke groei in Kunststoffen en Vezels.
"Het jaar 2000 zal een recordjaar worden voor BASF. Het bedrijf is in topvorm en zal in 2001 en 2002 nog betere resultaten laten zien." Dit verklaarde Prof. Dr. Jürgen Strube, voorzitter van de Raad van Bestuur van BASF, aansluitend aan de presentatie van de resultaten van het tweede kwartaal in Londen.

Al in het eerste kwartaal liet BASF de beste verkoopcijfers in de geschiedenis van de onderneming zien. Het tweede kwartaal overtrof met negen miljard euro deze cijfers nogmaals met meer dan vijf procent. Voor het gehele eerste half jaar is de verkoop toegenomen met 25 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Inkomsten na belastingen meer dan verdubbeld

"Deze groei alleen laat niet het hele plaatje zien," aldus Strube. "BASF groeit niet alleen snel, maar ook winstgevend". Terwijl de omzet met een kwart steeg, liet het resultaat van de onderneming vóór afhouding van de speciale lasten een nog grotere stijging zien van 29 procent. Het resultaat voor belastingen en de winst per aandeel zijn beide toegenomen met meer dan 100 procent in het afgelopen jaar.

Strube voegt daaraan toe; "Deze winstgevende groei is het resultaat van onze strategie van voortdurende verandering. De goede economische condities hebben ons hierbij gesteund. Wij plukken de vruchten van het feit dat wij trouw zijn gebleven aan onze strategie. De kracht van ons 'Verbund' - onze geïntegreerde manier van produceren -, onze aanwezigheid over de hele wereld en ons vermogen om te vernieuwen, hebben BASF naar een hoger plan getild".

De grote vraag naar chemische producten heeft geresulteerd in een toename van de afzet van negen procent. Het was vaker mogelijk om de kostenstijgingen van grondstoffen, die sinds de tweede helft van vorig jaar zijn ontstaan, door te berekenen in prijsverhogingen. Desalniettemin zijn verdere verhogingen van de prijzen noodzakelijk om de nauwe marges te verbeteren.

Omzetstijging in alle regio's en segmenten

Alle divisies van de BASF-groep hebben bijgedragen aan de omzetgroei, drie divisies stegen zelf met meer dan vijftig procent. Het segment Kunststoffen en Vezels vertoonde de sterkste omzetgroei van in het tweede kwartaal met een stijging van 45.6 procent.

Alle segmenten behaalden zowel in het eerste als in het tweede kwartaal positieve resultaten. Zoals in het eerste kwartaal werden, in de periode van april tot en met juni, in alle regio's omzettenstijgingen behaald van meer dan 10 procent. BASF realiseerde een bovengemiddelde groei in Azië/ Pacific, waar de verkoop met 27 procent steeg. In Noord-Amerika steeg de omzet, berekend in dollars, met tien procent en berekend in euro's met 25 procent.

Zakelijk portfolio wordt verder ontwikkeld

Belangrijke maatregelen van de afgelopen maanden laten zien hoe consequent en succesvol BASF is bij de verdere ontwikkeling van haar portfolio:

* Door de aankoop van Cyanamid van 'American Home Products' heeft BASF de derde positie in de wereldmarkt voor gewasbeschermingsmiddelen behaald.

* De geplande aankoop van bulkvitamineproducent Takeda is onderdeel van een parallel gestart investeringsprogramma van 600 miljoen euro, waarmee BASF haar productiecapaciteiten voor vitamines op wereldniveau brengt.

* Met de overname van het Amerikaans bedrijf Chemdal in juni is BASF wereldleider op het gebied van 'absorbers' geworden. De volgende stap in dit winstgevende gebied is al gemaakt: met Petrobas werd een intentieverklaring ondertekend om ook in Brazilië een productiecomplex te bouwen voor de productie van acrylzuur en derivaten.

* BASF breidt haar aardgasactiviteiten uit en streeft ernaar haar marktaandeel in Duitsland met 20 procent te laten stijgen op de middellange termijn. Tevens wil zij de winstbijdrage substantieel te laten toenemen. Deze uitbreiding is een bereikbare doelstelling aangezien de eerste overeenkomst met betrekking tot de structuur van de geliberaliseerde Duitse gasmarkt effectief geworden is.
* Door de geplande Polyolefinen joint-venture BASELL streven BASF en haar partner Shell naar een partnership op het gebied van kosten- en marktleiderschap in de meer cyclische Polyolefinen markt. De joint-venture zal één van de grootste en sterkste ondernemingen in deze markt zijn.

De markt blijft groeien

Voor het tweede half jaar van 2000 verwacht BASF een voortzetting van de goede gang van zaken. Door het eveneens goede tweede halfjaar van vorig jaar, zullen de groeipercentages voor het derde en vierde kwartaal van dit jaar wat gematigder zijn. Voor het gehele jaar 2000 voorziet het bedrijf een hogere omzet en een duidelijk hoger overeenkomstig bedrijfsresultaat.

Strube: "Met het recordjaar 2000 als basis, stellen wij onszelf voor 2001 het ambitieuze doel om ons bedrijfsresultaat met minstens 10 procent te laten groeien. Wij zetten ons volledig in om dit doel te realiseren."

Meer informatie over de halfjaarcijfers kunt u vinden op: www.basf.de/zwischenbericht

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.