Nieuwsbrief Stichting Literaire Activiteiten Utrecht

- De Klassieker Utrecht-Gent

- Geletterden en gecijferden

Vernieuwde SLAU-site

De SLAU-internetpagina is nog volop in ontwikkeling. Deze zomer zijn verschillende vernieuwingen aangebracht. Een zoekfunctie maakt het mogelijk om binnen de site op trefwoorden te zoeken. Regelmatige bezoekers hebben veel aan de pagina Nieuw op de site (slau.frodo.nl/indexn.html). Hierop staan de laatste belangrijke wijzigingen van de website vermeld. De links naar literaire organisaties, tijdschriften en collega-stichtingen zijn geactualiseerd en er zijn veertien links toegevoegd. Bovendien is het archief uitgebreid. Alle reden om de SLAU eens een virtueel bezoek te brengen op slau.frodo.nl.

Utrecht Uitfeest

Twee dagen lang voorproefjes op het komende culturele seizoen. Tijdens het Utrecht Uitfeest, dat wordt georganiseerd op 2 en 3 september, presenteren alle grote Utrechtse culturele instellingen zich aan het publiek. De SLAU verzorgt een programma in de feestelijke Spiegeltent vóór de Stadsschouwburg. Daarbij richt zij zich op de twee grote evenementen die zij in het najaar organiseert: De Klassieker Utrecht-Gent (i.s.m. Stadsschouwburg) en Recht uit 't Hart (i.s.m. Muziekcentrum Vredenburg). Vanaf 19.00 uur blikken Ronald Giphart en Eva Cox vooruit op De Klassieker Utrecht-Gent, waarin vier Gentse auteurs het opnemen tegen vier Utrechters. Het tweede programma begint om 22.00 uur en anticipeert op verhalenfestival Recht uit 't Hart, dat dit jaar in het teken staat van het thema 'Raak! literair geweld'. Te gast zijn de Utrechtse auteurs Arjan Witte en Tommy Wieringa. Als entr'acte verwelkomt de SLAU de Lomboys, die met zang en gitaar een uitgekiende parodie op de rock 'n' roll cultuur brengen. De entree voor het Utrecht Uitfeest is gratis.

Nacht van Cultuur

Vijf jaar geleden ontstond vanuit een fusie de Hogeschool van Utrecht. Wie jarig is, trakteert en daarom organiseert de HvU een feest van meer dan vier dagen: 50 Uur HvU. Naast een Night of the Proms, een popconcert en diverse sportieve activiteiten wordt een Nacht van Cultuur neergezet. De Stichting Literaire Activiteiten Utrecht en Het Poëziecircus overbruggen samen de nacht van 30 op 31 augustus. Van 00.00 tot 08.00 uur muziek, literatuur, theater en film. Met in de SLAU-tent onder anderen schrijfster Manon Uphoff, de Haagse schrijver / performer Adriaan Bontebal, de Utrechtse dichteres Hagar Peeters, literair coryfee Simon Vinkenoog en de Vlaamse performer Didi de Paris. Muzikaal-literaire performances worden verzorgd door de roemruchte Dichters uit Epibreren en Serge van Duijnhovens Dichters Dansen Niet. De presentatie is in handen van dichters Ingmar Heytze en Ruben van Gogh, die beiden ook zullen voordragen. Voor informatie over de Nacht van Cultuur: 030-2367712. Kaarten kosten ƒ5,- en zijn verkrijgbaar via het centrale informatienummer van 50 Uur HvU: 030-2308390.

Biografisch Portret: C.C.S. Crone

Vanaf donderdag 21 september organiseert de SLAU een reeks biografische portretten van Utrechtse schrijvers. Op de eerste biografische avond besteedt de SLAU aandacht aan C.C.S. Crone. Robert Dorsman, Ed van Eeden en Arjaan van Nimwegen zullen spreken over zijn leven en werk. Het oeuvre van C.C.S. Crone (1914-1951) telt niet meer dan 150 bladzijden en is samengebald in het boekje De schuiftrompet. Vanwege het humoristische en tegelijkertijd melancholieke karakter van zijn werk wordt Crone door de liefhebbers echter vergeleken met grootheden als Nescio en Elsschot. De verhalen van Crone spelen zich steevast af in het Utrecht uit de jaren dertig, ten tijde van de economische crisis. Omdat hij zijn proza monteerde uit losse notities en gespreksflarden, heeft het een wat surrealistisch en filmisch karakter. Crone stierf op 37-jarige leeftijd vrij plotseling in Arnhem. Zijn neef Jan Engelman schreef bij zijn vroegtijdige dood een versje waarin onder meer 'het luien van de Dom' en 'het rinkelen van het Klaasje' (de Nicolaaskerk) zijn verwerkt. Biografisch Portret vindt plaats op 21 september, vanaf 20.00 uur in Hofman Café, Janskerkhof 17 A. Toegang gratis.

Literatuur op Lowlands

Multimediaal festival Beeldspraak koppelt tekst aan beeld, en beeld aan tekst. Sinds 1999 brengt het Utrechtse Zeg Het Maar Producties in kaart hoe het staat met de literatuur in de beeldcultuur. Kunnen die uitersten samengaan? Moet dat, hoe werkt het en zijn de tegenstellingen wel zo groot? Met voordrachten, wereldpremières, ongebruikelijke samenwerkingen en wilde experimenten. Tijdens festival A Campingflight to Lowlands Paradise staat onder meer een interview met beeldend kunstenaar, theater- televisie- en radiomaker Wim T. Schippers op het programma. Televisiemaker-auteur Mathijs Deen vertoont poëzieverfilmingen met live performances van onder meer Stefan Nieuwenhuis. Dichter Menno Wigman draagt voor met computer-collagekunst van de beeldend kunstenaar Rogier Taminiau. En het Utrechtse animatie-productiebedrijf il Luster laat twee voorbeelden zien van DichtVorm, waarbij in samenwerking met jonge dichters animatiefilms worden ontwikkeld. Festivalterrein Lowlands te Biddinghuizen, 27 augustus vanaf 11.00 uur. Informatie over Beeldspraak: 030-2367712. Informatie over Lowlands: www.lowlands.nl.

De Klassieker Utrecht-Gent

Bijna vijfentwintig jaar nadat Tom Lanoye in zijn gedicht Gent-Wevelgem de zegen van een stevig rennerszadel bezong, slaat de literaire wielerkoorts over naar de Domstad. In het kader van de culturele uitwisseling Utrecht-Gent verrijden acht schrijvers en een entr'acte een verrassende, vriendschappelijke literaire koers. De Gentse ploeg bestaat uit Miriam Van hee, Eva Cox en Miguel Declercq. Uit Oost-Vlaanderen wordt Gentminnaar Eriek Verpale overgevlogen. Hun Utrechtse knechten zijn Ronald Giphart, Hagar Peeters, Lernert Engelberts en Stephan Enter. De entr'acte komt voor rekening van de Utrechtse grootheden Ome Cor & Lex, die zich behalve aan het oerhollandse levenslied ook te buiten zullen gaan aan het werk van diverse Vlaamse zangers. Presentatie en verslaggeving zijn in handen van Vrouwkje Tuinman en Ingmar Heytze. Riempjes dicht en trappen maar! Zaterdag 23 september, Blauwe Zaal Stadsschouwburg Utrecht, 20.30 uur. Entree ƒ 25,-. Informatie: 030-2367712. Kaartverkoop: 030-2302023.

Geletterden en gecijferden

Vanaf het moment dat wetenschap en literatuur bestaan, heerst er spanning tussen wetenschappelijk en literair taalgebruik. Naarmate de tijd verstreek, onderging het wetenschappelijke taalgebruik een proces van kaalslag. Al eeuwen schijnt de enige eis die aan het wetenschappelijk taalgebruik wordt gesteld neer te komen op duidelijk-heid, een noodzakelijke grauwe slavenrol voor het moeizaam oversjouwen van inzichten. Het is de vraag of dat niet een verarming van ons denken inhoudt. Met deze kwestie als uitgangspunt hebben het Studium Generale en de SLAU aan een elftal wetenschappers / schrijvers / dichters, die zich op beide terreinen (hebben) begeven, gevraagd hoe zij zichzelf plaatsen in het spanningsveld tussen wetenschap en lite-ratuur. Doet zich noodzakelijk een strenge scheiding voor tussen hoofd en hart, tussen ver-stand en gevoel, tussen kunde en kunst? Is er sprake van vijandigheid tussen beide intel-lectuele activiteiten? Of gaat het juist om een constructieve wissel-wer-king? De reeks Geletterden en gecijferden vindt vanaf 18 september elf maandagen lang plaats. Onder de sprekers zijn Herman Franke, Gerrit Krol, Lodewijk Brunt, Ilja Leonard Pfeijffer, Ronald Giphart, Jaap van Heerden, Rutger Kopland en Esther Jansma. Alle bijeenkomsten vinden plaats in de Senaatszaal van het Academiegebouw, Domplein 29. Aanvang: 20.00 uur precies. Een volledig programma is te vinden op slau.frodo.nl.