Halfjaarcijfers 2000 DHV Groep

Amersfoort, 8 augustus 2000

* Duidelijke stijging omzet en resultaten
* Versterking positie in private en PPS-markt
De DHV Groep sluit de eerste helft van 2000 af met een bedrijfsresultaat van EUR 8 miljoen, een stijging van 9,6% ten opzichte van de eerste helft van 1999. Het groepsresultaat na belastingen laat een toename zien van 13,6% tot EUR 5,0 miljoen. Het nettoresultaat bedroeg EUR 4,7 miljoen, een stijging van 6,8%. De omzet over het eerste halfjaar van 2000 is met 14,6%, waarvan 60% autonoom, toegenomen tot EUR 127,8 miljoen. De toegevoegde waarde is met 12,5% gestegen naar EUR 103,5 miljoen.

Eerste halfjaar 2000 en 1999
(mln euro's) 2000 | 1999 | verschil
Netto-omzet 127,8 | 111,5 | +14,6%
Toegevoegde waarde 103,5 | 92,0 | +12,5%
Bedrijfsresultaat 8,0 | 7,3 | +9,6%
Groepsresultaat na belastingen 5,0 | 4,4 | +13,6%
Nettoresultaat 4,7 | 4,4 | +6,8%

Versterking positie in private en PPS-markt
In het eerste halfjaar
van 2000 is de instroom van nieuwe opdrachten gestegen naar EUR 154,5 miljoen. Deze stijging deed zich vooral voor in de private en de publiek-private markt. Verantwoordelijk voor deze positieversterking waren met name de gunstige ontwikkelingen binnen de telecomsector in Europa, de toename van de milieuactiviteiten voor de industrie, de stijging van de luchthaven- en openbaarvervoeropdrachten en de toename van de internationale waterprojecten (mede gestimuleerd door het Wereld Water Forum).

In Nederland en Portugal werd bij de publiek-private projecten in belangrijke mate gebruik gemaakt van de diensten van DHV Management Consultants en van de kennis van DHV op het gebied van conceptueel ontwerpen: het genereren van innovatieve oplossingen vanuit de planontwikkeling.

Bij de projecten voor internationale financiers daalde de inzet van Nederlandse medewerkers en werden steeds vaker de dochters van DHV in de betreffende landen ingeschakeld.

De omzet kwam voor 60% uit Nederland, voor 15% uit de rest van Europa en voor 25% van buiten Europa.

Acquisities

* ELTA J. Claas, met 200 medewerkers werkend voor de industrie, is met ingang van 2000 volledig geconsolideerd in de cijfers van de DHV Groep.
* Eind juni heeft Provinciale Staten van Zuid-Holland unaniem ingestemd met de overgang van het ingenieursbureau IBZH (100 medewerkers) naar DHV. Dit is nog niet in de cijfers verwerkt.
* Met ingang van juni 2000 is de groep Milieu en Veiligheid van Jacobs Comprimo Nederland, voorheen Stork Engineering en Contractors bij DHV opgenomen als DHV Industrie, Milieu en Veiligheid (15 medewerkers).
* Met bureau Blesgraaf (10 medewerkers) worden verregaande besprekingen gevoerd om zich aan te sluiten bij de akoestische en bouwfysische activiteiten van de 100% DHV-dochter Dorsser in Den Haag.
* In Spanje heeft DHV twee nieuwe bedrijven opgericht: DHV Management Consultants en DHV Ingeniería y Consultoría Ambiental. De eerste opdrachten zijn inmiddels verworven. Het minderheidsbelang in het Spaanse SPIM is aan de overige aandeelhouders verkocht.
* Stewart Scott, partner van DHV in Zuid-Afrika, heeft begin juni haar eigendomsstructuur gewijzigd. Het bureau geeft hiermee actief uitvoering aan het beleid van 'black empowerment'. In de huidige structuur bezitten DHV, het zwarte managementteam en de oorspronkelijke blanke eigenaren ieder 331/3% van de aandelen.

Enkele verworven projecten in het eerste halfjaar van 2000: In Nederland:

* Zuiderzeelijn; verkennende studie voor de aanleg van een snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland.
* Studies naar fysieke en financiële mogelijkheden van betaald gebruik van infrastructuur in het kader van mobiliteitspakketten voor zowel private als publieke opdrachtgevers.
* Haalbaarheidsstudie Ondergronds Distributie Centrum (ODC) MTC Valburg, in het kader van meervoudig ruimtegebruik.
* Efteling; engineering technische installaties, constructie en ondergrondse infrastructuur t.b.v. een multifunctionele theaterzaal voor 1200 personen.
* Vergelijkende studie naar vier verschillende Membraan Bio Reactor-systemen op de locatie Afvalwaterzuivering Beverwijk.
* Eindhoven Airport; vervolgstudie naar warmtewinning uit asfalt t.b.v. verwarming van het platform, de huisvesting van de airport, een nabijgelegen bedrijventerrein én een woonwijk.

Daarnaast heeft de gemeente Enschede gebruik gemaakt van het DHV-aanbod om ondersteuning te verlenen bij het plan van aanpak voor herontwikkeling van het vuurwerkrampgebied.

Internationaal:

* Conceptueel ontwerp, project- en constructiemanagement van de grootste beeldbuizenfabriek van Europa in Tsjechië.
* In China werd opdracht verkregen voor:
* het ontwerp en de bouwsupervisie van 6 afvalwaterzuiveringsinstallaties;
* de voorbereiding en het voorontwerp van een nieuwe fabriek van 30.000 m2 voor Philips;
* het voorontwerp van een uitbreiding van een bestaande fabriek van Van Melle Confectionary.

Procesmanagement inzake de strategische ontwikkeling van twee telecommunicatiebedrijven, Netrail en REFERTelecom, voor de Portugese spoorwegmaatschappij REFER.

DHV Polen is samen met DHV SGPS (Portugal) ingeschakeld voor het project- en constructiemanagement van 130 bankkantoren in Polen voor de 'Millennium Big Bank', een participatie van de Portugese Banco Comercial.

De DHV-deelneming Stewart Scott is via het Bakwena Platinum Corridor Consortium betroken bij de PPS voor financiering, constructie en exploitatie van een ca. 380 km lange tolweg in het noordwesten van Zuid-Afrika.

Vooruitzichten 2000
Op grond van de in het eerste halfjaar geboekte resultaten en de vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar wordt de prognose voor geheel 2000, die uitgaat van een duidelijke stijging van de resultaten, gehandhaafd.

Noot voor redacties