Halfjaarcijfers 2000 Nutreco

STERKE STIJGING NUTRECO RESULTATEN EERSTE HALFJAAR 2000
* Nettoresultaat stijgt met 64% naar EUR 26,1 miljoen
* Winst per gewoon aandeel stijgt met 67% naar EUR 0,82
* Interimdividend per gewoon aandeel bedraagt EUR 0,25 (1999: EUR 0,15)

* Winstverwachting omhoog bijgesteld van 10+% naar 25 tot 30% voor het jaar 2000

* Nutreco heeft over het eerste halfjaar 2000 een nettoresultaat behaald van EUR 26,1 miljoen, een stijging van 64% ten opzichte van het eerste halfjaar 1999 (EUR 15,9 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg met 48% tot EUR 40,4 miljoen (eerste halfjaar 1999 EUR 27,3 miljoen), waarvan 36% het effect was van acquisities. Volume en prijseffecten hadden een invloed van 8% en wisselkoersveranderingen 4%.

* In het eerste halfjaar van 2000 behaalde Nutreco Aquaculture een bedrijfsresultaat van EUR 27,0 miljoen, een stijging van 207% ten opzichte van het eerste halfjaar 1999 (EUR 8,8 miljoen). Deze stijging kwam voort uit acquisities (105%) alsmede uit autonome groei (93%). Wisselkoersveranderingen, met name van de US-dollar, hadden een positieve invloed van 9%. De uitstekende resultaten in Nutreco Aquaculture zijn het gevolg van gunstige marktomstandigheden die tot uiting kwamen in goede zalmprijzen en een goede vraagontwikkeling die leidde tot een sterke volumegroei. De in juli 1999 geacquireerde zalmactiviteiten van Marine Harvest in Schotland en Chili hadden een belangrijke positieve bijdrage in de stijging van het resultaat.

* De in april 2000 aangekondigde acquisitie van Hydro Seafood, Norsk Hydros internationale zalmkweek -en zalmverkoopactiviteiten, is formeel goedgekeurd in Noorwegen en Ierland. De mededingingsautoriteiten in het Verenigd Koninkrijk zullen naar verwachting voor het eind van het jaar uitspraak doen.

* Nutreco Agriculture behaalde over het eerste halfjaar van 2000 een bedrijfsresultaat van EUR 18,8 miljoen (eerste halfjaar 1999 EUR
23,5 miljoen), een daling van 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De resultaten in Nutreco Agriculture werden beïnvloed door ongunstige marktomstandigheden in de Benelux. Daarentegen toonden de activiteiten in Spanje en de internationale premixactiviteiten een aanhoudende groei.

* Het interimdividend per gewoon aandeel over 2000 is vastgesteld op EUR 0,25 (1999: EUR 0,15) en komt overeen met een dividenduitkering van 30% over het in de eerste zes maanden van
2000 gerealiseerde nettoresultaat toekomend aan houders van gewone aandelen.

* Vooruitzichten: Gezien de goede ontwikkelingen in het eerste halfjaar verhogen we onze groeiverwachting voor de winst per aandeel, exclusief Hydro Seafood en onvoorziene omstandigheden daargelaten, van 10+% naar 25 tot 30% voor het jaar 2000. Over het gehele jaar verwachten we dat de procentuele stijging van het resultaat en de winst per aandeel lager zal zijn dan in de eerste helft van 2000, mede doordat de resultaten van Marine Harvest vanaf de tweede helft van 1999 werden geconsolideerd. Ten gevolge van seizoensinvloeden is het resultaat van Nutreco in de tweede helft van het jaar traditioneel hoger dan in de eerste zes maanden.

Klik hier voor de volledige tekst van het halfjaarbericht 2000

Voor meer persinformatie:

Nutreco Holding N.V., Dimitri Casteleyn, Communications Manager Telefoon +31 (0) 485 589684