Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 8-08-2000
Politieberichten van 8/8 (07.00 t/m 13.00 uur)

Leeuwarden: inbraak horecagelegenheid
Dinsdag omstreeks 01.45 uur kwam er een melding binnen, dat er werd ingebroken in een eetcafe aan de Voorstreek. In de naast het eetcafe gelegen snackbar, die in verbinding met elkaar staan, was een ruit vernield. In het eetcafe werd een verdachte aangetroffen. De man, 36-jarige inwoner uit Leeuwarden, werd aangehouden en overgebracht naar het bureau en ingesloten. De eigenaar van het eetcafe heeft aangifte gedaan.

Sneek: vernieling/bedreiging
Dinsdag omstreeks 04.10 uur kwam er een melding binnen dat er moeilijkheden zouden zijn op de Wijde Noorderhorne. Een 19-jarige inwoner uit Scharnegoutum veroorzaakte overlast. Hij wilde bij een aldaar gevestigde snackbar naar binnen. De toegang tot deze snackbar was hem ontzegd, daar hij in het verleden reeds vaker voor moeilijkheden had gezorgd. Een inwoner uit Sneek zou de lastige man naar huis brengen, waarna de agenten hun surveillance vervolgden. Nog geen vijf minuten later kwam er een melding, dat er gevochten zou worden. De agenten waren nog in de onmiddellijke omgeving en nu bleek dat de man uit Scharnegoutum een ruit van de snackbar had vernield en de eigenaar, een 40-jarige inwoner uit Sneek, had bedreigd. Deze heeft hierop aangifte gedaan, waarna de 19-jarige inwoner uit Scharnegoutum is aangehouden en overgebracht naar het bureau. De man is ingesloten.

Langweer: bierdrinkende jeugd
Dinsdag omstreeks 02.00 uur hoorden agenten tijdens hun dienst in Langweer glasgerinkel in de omgeving van het Bast Bakkerpaad. Een tweetal jongens ging er vandoor toen zij de politie zagen naderen en lieten een halfvol krat bier en kapot gegooide bierflesjes achter. Na een kleine zoektocht werden de twee jongens, een 17-jarige inwoner uit Follega en een 17-jarige inwoner uit Langweer, gevonden. Beiden kregen een proces-verbaal. De rommel werd opgeruimd en het krat bier werd in beslag genomen.

Sneek: inbraak woning
Maandag tussen 23.40 en 24.00 uur werd ingebroken in een woning aan de IJlsterkade.. Op een gegeven moment hoorde de bewoonster, een 24-jarige inwoonster uit Sneek, die in de slaapkamer was, beneden in de woning gestommel. Als ze naar beneden gaat, ziet ze dat de voordeur openstond. In de kamer stond de lade van de kast open. Ze liep daarop naar buiten en werd toen aangesproken door een getuige (18-jarige jongen uit Woerden). Deze deelde haar mee, dat hij zojuist twee mannen uit haar woning had zien komen, die harthollend ieder een kant opliepen. Uit de kast werd een rijbewijs en een bankpasje gestolen. De vrouw heeft aangifte gedaan. In de loop van de nacht werd een 28-jarige Sneker in de binnenstad van Sneek aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij deze diefstal.

Leeuwarden: diefstal personenauto
Afgelopen nacht werd van een afgesloten terrein aan de Einsteinweg een personenauto, merk Nissan Micra, kleur wit, voorzien van het kenteken TH-79-KS weggenomen. Het gaas van het hekwerk werd kapot geknipt en twee andere auto's moesten worden verplaatst om deze auto weg te kunnen nemen. Waarschijnlijk heeft de weggenomen auto schade aan het dak. Een 42-jarige inwoner uit Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Harlingen: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 09.45 uur werd een 17-jarige inwoner uit Witmarsum op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal. Hij nam bij Scapino aan de Voorstraat een paar schoenen weg, met een winkelwaarde van f 89,95. Een 19-jarige inwoner uit Franeker, deed namens Scapino, aangifte van diefstal. De jongen werd aangehouden en na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden.

Leeuwarden: inbraak bedrijf
Afgelopen nacht werd ingebroken in het kantoor van een fietsenzaak aan het Noordvliet. Via het forceren van een raam, kreeg men toegang tot het pand. In het kantoor werden de kasten en bureau's doorzocht. Uit een lade is een klein geldbedrag weggenomen. De eigenaar, een 28-jarige inwoner uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Drachten: inbraak auto
Maandag tussen 15.00 en 20.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Zuiderdwarsvaart. Een ruit van het portier werd vernield. Uit de auto werd een radardetector weggenomen. Een 54-jarige inwoner uit Drachten heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak auto
Maandag tussen 15.00 en 23.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Bolswarderbaan. Het slot werd vernield en uit de auto werd een radio/cd-speler met wisselaar weggenomen. Een 31-jarige inwoonster uit Sibrandabuorren heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272