Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 09-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 9-08-2000
Politieberichten van 8/8 (13.00 uur) t/m 9/8 (07.00 uur)

Zwaagwesteinde: aanrijding
Dinsdag omstreeks 14.00 uur vond op de Bovenweg een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. Een 61-jarige inwoner uit Zwaagwesteinde reed met zijn auto over de Bovenweg en zag te laat dat een voor hem rijdende auto stilstond. Hij kon niet meer op tijd stoppen en wijk daarom uit naar links en kwam op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer frontaal in botsing met een personenauto, bestuurd door een 61-jarige inwoonster uit Stiens. Beide auto's raakten zwaar beschadigd. De bestuurders bleven ongedeerd.

Burgum: lokaalvredebreuk
Dinsdag omstreeks 17.50 uur bleek een asielzoeker op het AZC in Burgum amok te maken. De man, 50 jaar, afkomstig uit het voormalige Joegoslavië, nam geen genoegen met de woning die hij op het AZC kreeg toegewezen. Hij moest deze woning met nog drie mensen delen. Om zijn woorden kracht bij te zetten, bedreigde hij de medewerkers van het AZC met een mes. Dit mes werd de man afgepakt en hem werd medegedeeld dat hij de komende veertien dagen niet meer welkom was op het AZC. De man wilde het terrein niet verlaten. Hierop is hij aangehouden en overgebracht naar het bureau alwaar proces-verbaal tegen hem is opgemaakt.

Formerum: mishandeling
Dinsdag omstreeks 18.20 uur vond op een camping in Formerum een mishandeling plaats. Een 15-jarige jongen uit Haarlem stond bij de telefooncel op de camping te bellen en werd daar bijna van de sokken gereden door een jongen op een fiets. Er ontstond een woordenwisseling en de jongen op de fiets, een 18-jarige inwoner uit Nij Beets, trapte hierna de jongen uit Haarlem in het gelaat. Het gevolg een gezwollen aangezicht en vier hechtingen. De inwoner uit Nij Beets werd aangehouden en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt en hij werd van de camping verwijderd.

Holwerd: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.45 uur werd een bestuurder van een personenauto op de Hemmingawei gecontroleerd. De bestuurder reed langzaam en toen hij de politieauto zag, stopte hij in de berm van de weg en liet zijn auto staan. Hij liep weg, waarop hij werd aangesproken. De man, een 44-jarige inwoner uit Holwerd, bleek onder invloed te zijn. Aan het bureau blies de man 1020 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 13 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Noordwolde: inbraak kantine
Afgelopen week werd ingebroken in de kantine van de korfbalvereniging 'Leonides' aan de Elsweg. Een deur werd vernield, waarna men toegang had tot de kantine. Er werd een tuner-versterker weggenomen en een tiental cd'd werden vernield. Een 41-jarige inwoonster uit Vinkega heeft namens de korfbalvereniging aangifte gedaan.

Sneek: fietsendiefstal
Woensdag omstreeks 02.35 uur werden twee inwoners, 21 en 22 jaar, beiden uit Nederhorst den Berg op heterdaad betrapt bij het stelen van een fiets. De twee mannen namen op de Stationsstraat een op slot staande fiets mee. Toen ze met de gestolen fiets in hun handen stonden, kwam net de politie voorbij. De beide mannen zijn aangehouden en overgebracht naar het bureau. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt.

Sneek: vernieling ruit
Woensdag omstreeks 02.30 uur kwam er een melding binnen dat op de Gedempte Poortezijlen een ruit was vernield. Ter plaatse bleek dat een winkelruit van 3.50 x 1.50 meter van een schoenmakerij was ingegooid. Getuigen deelden mede dat een jongen en een meisje ruzie hadden gekregen en dat de jongen daarop uit kwaadheid zijn GSM door de winkelruit had gegooid. Nadat hij de GSM uit de etalage had gepakt, was hij met het meisje weggelopen. Een onderzoek in de omgeving leverde geen resultaat op.

Drachten: fietsenoverzicht juli
In de maand juli werden 49 (102) fietsen, 1 (1) bromfiets en 2 (1) bromscooters gestolen. Tussenhaakjes de aantallen van de maand juni. Het totale schadebedrag voor deze maand bedroeg f 32.237.- Dit is f 18.096.- minder dan vorige maand. De duurste fiets die dit keer werd weggenomen, was een Koga Myata van f 3045.- In de maand juli gingen 6 fietsen en 1 scooter terug naar de eigenaar.

Drachten: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 13.45 uur werd bij een drogisterij aan de Noordkade een winkeldiefstal gepleegd. Een 46-jarige inwoonster uit Drachten nam twee flesjes nagellak mee, zonder deze af te rekenen. De vrouw werd aangehouden en tegen haar is proces-verbaal opgemaakt. De bedrijfsleidster, een 34-jarige inwoonster uit Drachten, deed aangifte.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272