Hele top onafhankelijke Cubaanse vakcentrale opgepakt

Datum nieuwsfeit: 09-08-2000
Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

14/08/2000 - Hele top onafhankelijke Cubaanse vakcentrale opgepakt

Na de arrestatie van de voorzitter van de Cubaanse onafhankelijke vakcentrale CUTC, maandag jl., zijn gisteren zes andere leiders van deze vakcentrale aangehouden. Een van hen is onder huisarrest gesteld. Het lot van de andere vijf, evenals dat van de voorziter Pedro Pablo Alvarez Ramos, is onbekend. Niemand weet waar ze zijn en hoe ze worden behandeld.

Het is voor het CNV duidelijk dat ze zijn vastgezet omdat ze niet zijn gezwicht voor de bedreigingen en intimidaties van de Cubaanse Veiligheidsdienst. Deze verbood ze dinsdag
8 augustus bijeen te komen voor een vergadering ter voorbereiding van een in oktober te houden congres. Ondanks de arrestatie van hun voorzitter besloten de bestuursleden de vergadering door te laten gaan. Dit was voor de Cubaanse autoriteiten aanleiding de hele top vast te zetten.

De Cubaanse regering beschouwt de onafhankelijke vakcentrale CUTC als 'een voertuig van het imperialisme'. In de intimidaties aan de bestuursleden noemde de veiligheidspolitie expliciet 'de Hollanders' als agenten van de CIA. Ze doelden daarbij op een delegatie van het CNV die vorig jaar onder leiding van CNV-voorzitter Doekle Terpstra Cuba en de onafhankelijke vakbeweging bezocht. De golf van arrestaties maakt duidelijk dat de Cubaanse regering met alle macht het eerste congres van de CUTC wil voorkomen.

Nadere informatie:
Willem Hooglugt, afdeling communicatie CNV
Telefoon: 030 - 291 36 46
Mobiel: 06 - 53 83 76 59

Naar de index met persberichten