Uitspraak Raad van State maakt aanleg vijfde baan mogelijk

Datum nieuwsfeit: 09-08-2000
Amsterdam Airport Schiphol

Uitspraak Raad van State maakt aanleg vijfde baan mogelijk

De directie van Schiphol Group is positief over het feit dat de Raad van State in haar uitspraak van 8 augustus jl. over het aanwijzingsbesluit Schiphol de door de minister van Verkeer en Waterstaat getrokken grens rond het luchtvaartterrein heeft geaccepteerd. Daarmee staat de omvang van het luchtvaartterrein Schiphol, met een vijfde baan, nu definitief vast en is deze onherroepelijk geworden. Dat betekent dat de aanleg van de vijfde baan volgens planning in september van start zal gaan.

De wijze waarop het snelst tot onteigening van het laatste perceel dat voor de aanleg van de vijfde baan nodig is - het perceel van 1145 m2 van Vereniging Milieudefensie aan de Vijfhuizerweg - kan worden overgegaan, moet de luchthaven juridisch nog nader bestuderen.

Ten aanzien van de ingebruikname van de vijfde baan, zijn de bezwaren van de Raad van State met name gericht op de wijze waarop de minister de in de Planologische Kern Beslissing (PKB) van 1995 gestelde milieunormen in het aanwijzingsbesluit heeft verwerkt.

Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer heeft in juni van dit jaar op hoofdlijnen ingestemd met een nieuw stelsel van milieu- en veiligheidsnormen, dat zal gaan gelden vanaf de ingebruikname van de vijfde baan en dat gelijkwaardig zal zijn aan de normen die nu in de PKB voor Schiphol vermeld staan. Schiphol heeft er alle vertrouwen in dat dit nieuwe stelsel tijdig gereed zal zijn. De volledige ingebruikname van de vijfde baan staat dan ook nog steeds gepland voor 2003.