Reactie Netelenbos op uitspraak Raad van State Schiphol

MINVENW

9 augustus 2000

Reactie Netelenbos op uitspraak Raad van State

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft met belangstelling kennis genomen van de uitspraak van de Raad van State over de aanwijzing 1996 voor Schiphol. In deze uitspraak wordt de omvang van het luchtvaartterrein onherroepelijk vastgesteld. De rechtbank Haarlem bepaalde vorige week dat de aanwijzing onherroepelijk moet zijn voordat een onteigeningsprocedure kan worden gestart. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat door de onherroepelijke vaststelling van het luchtvaartterrein de onteigeningsprocedure voor de 5e baan voortgezet kan worden. Het is aan de rechtbank om hierover te oordelen.

De uitspraak van de Raad van State gaat over de aanwijzing van 1996 en heeft betrekking op het 5-banenstelsel na 2003. Sinds juni jl. is er een nieuwe aanwijzing van kracht voor het huidige 4-banenstelsel die geldt tot 2003. Bovendien wordt er inmiddels voor de situatie na 2003 nieuwe wetgeving ontwikkeld. Het kabinet heeft in mei van dit jaar een besluit genomen over de toekomst van Schiphol na 2003. De kern van dit besluit is dat Schiphol een milieuvergunning krijgt en als gewoon bedrijf behandeld gaat worden. De 2e kamer heeft in juni in hoofdlijnen ingestemd met het kabinetsbesluit. Het wetsvoorstel om dit mogelijk te maken ligt op dit moment voor advies bij de Raad van State.
De komende tijd wordt bekeken hoe om te gaan met de onderwerpen die door de Raad van State zijn verworpen. Omdat het om zeer complexe onderwerpen gaat, wordt bekeken in hoeverre in een nieuwe beslissing op bezwaar aansluiting gevonden kan worden bij het nieuwe vereenvoudigde wetsvoorstel voor Schiphol na 2003.