Voorzitter CDA onder de indruk van inzet vrijwilligers

Datum nieuwsfeit: 09-08-2000
CDA

: Nieuws : Van Rij: Vrijwilligers onmisbaar bij oplossen problemen in wijken grote steden

Ik ben diep onder de indruk geraakt van de grote inzet van honderden vrijwilligers die dag in dag uit tal van voorzieningen en projecten in de Haagse wijk Transvaal gaande houden. Transvaal is een wijk met problemen als onveiligheid, drugsgebruik e.d. , tegelijk is er in deze multiculturele wijk een enorm potentieel aan mensen die zich met hart en ziel in blijven zetten voor de wijk. Er is een uitgebreid en hecht netwerk van voorzieningen, professionals en vrijwilligers. Wat voor Transvaal geldt, geldt voor vele anderen wijken in grote steden: bij het oplossen van problemen zijn vrijwilligers onmisbaar. Dit zei CDA-voorzitter Marnix van Rij na afloop van een werkbezoek dat hij dinsdag 8 augustus jl. bracht aan de Haagse wijk Transvaal. Van Rij leidde een grote CDA-delegatie die onder meer bestond uit Tweede Kamerlid Pieter Jan Biesheuvel, die Transvaal heeft geadopteerd, de Haagse wethouder Wilbert Stolte, het Haagse gemeenteraadslid Titia Lont en het Provinciale Statenlid Kaland. De CDA-ers bezochten al wandelend een reeks van projecten in de wijk, variërend van een maaltijdvoorziening voor ouderen, een project waarbij kinderen dagelijks speelgoed kunnen huren, woongroepen voor (Javaanse) ouderen etc. Het bezoek werd georganiseerd door Lita dArnault (voorzitter van de wijk ouderengroep Voor en Door Ouderen) en door Bernadette Sambeek, consulente ouderenwerk in Transvaal. De CDA-ers brachten een bezoek aan onder meer de Dagopvang voor Ouderen waarbij extra aandacht wordt besteed aan ouderen van allochtone afkomst. Zo was er in het centrum een speciale huiskamer voor Turkse moslims ingericht. Van Rij: Een prima initiatief. Het CDA is er een groot voorstander van dat mensen hun identiteit kunnen beleven in tal van voorzieningen. De geloofsbeleving is essentieel voor heel veel mensen, allochtoon en autochtoon. Van Rij c.s. bezochten ook de moskee in aanbouw aan de Scheepersstraat. Deze nieuwe moskee, een van de grotere in Den Haag, is geheel met eigen middelen tot stand gekomen. Tijdens de ontmoeting met de Welzijns Organisatie kregen de christen-democraten meer te horen over de gezinscoach die sinds vorig jaar is geïntroduceerd in Transvaal. Tot nu toe zijn ruim 25 gezinnen in behandeling. Nadruk ligt hierbij op het voorkomen van ontsporingen in de gezinssituatie; het belang van het kind staat centraal in het project. De coach is geïntroduceerd om verwijzingen naar de tweede lijnszorg te voorkomen; vaak komen gezinnen met problemen in een oerwoud van regels en instanties terecht. De gezinscoach is een adequatere methode om de problemen in een vroegtijdig stadium aan te pakken. Het CDA kwam eind vorig jaar in het Jaar van de Veiligheid met het voorstel een gezinscoach aan te stellen in het kader van de preventie.

De CDA-voorzitter blikt met voldoening terug op het werkbezoek. Van Rij: Er wordt ongelooflijk veel vergaderd over grote stedenbeleid, er is ook een enorme papierwinkel over dit onderwerp. Allemaal heel belangrijk natuurlijk. Maar het is essentieel dat politici zelf de wijken ingaan om te zien en horen wat er onder de mensen leeft, dat als het ware op te snuiven. Grote stedenbeleid is een van de speerpunten in het CDA-beleid, wij zullen dus zeker vaker dit soort zeer informatieve bezoeken afleggen. Investeren in grote steden is immers investeren in mensen, en dat staat centraal voor het CDA.