Politieberichten stad Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 10-08-2000

Politieberichten stad Utrecht, 10.00 uur
Inbreker op heterdaad betrapt

UTRECHT Een 24-jarige Utrechter werd dinsdag- op woensdagnacht om één uur aangehouden nadat hij door een beveiligingsbeambte was betrapt bij het inbreken in een bedrijf aan de Archimedeslaan.

De man was in het gezelschap van drie vrienden die met een breekijzer een raam forceerden van het bedrijfspand en diverse goederen meenamen. De beveiligingsmedewerker belde de politie die per motor arriveerde en twee bromfietsen zag wegrijden van de plaats van de inbraak. De motoragenten achtervolgden de bromfiets die tegen het verkeer in de Waterlinieweg opreden.

Een scooter reed vervolgens de Willem Barentszstraat in, maar de bestuurder zag de stoeprand over het hoofd. Dit had tot gevolg dat de scooter over de kop sloeg en beide opzittenden op de straatstenen terechtkwamen. Ze kropen echter beiden weer op de scooter die ze op de Heemskerkstraat achterlieten om hun weg te voet vervolgen. De 24-jarige Utrechter werd na een korte achtervolging te voet aangehouden.

Jongemannen bekennen brandstichting flitspaal

UTRECHT Een 22- en een 19-jarige Utrechter bekenden in de nacht van dinsdag op woensdag een flitspaal op de Catharijnesingel in brand te hebben gestoken.

De twee waren tot hun daad gekomen na een snelheidsovertreding van de 19-jarige. De jongeman wilde op deze manier verkomen dat de bekeuring bij zijn schoonmoeder, eigenares van de auto, in de bus zou vallen.

Tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt.

Winkeldieven aangehouden

UTRECHT In een winkel aan de Sint Jacobsstraat is woensdag rond het middaguur een 41-jarige Utrechtse aangehouden wegens winkeldiefstal. Op het politiebureau bleek dat de vrouw nog een celstraf tegoed had. Zij is ingesloten. Voor de winkeldiefstal kreeg de vrouw een proces-verbaal.

Woensdagmiddag werd rond kwart voor zes een tweede winkeldief in dezelfde winkel aangehouden. Het ging dit keer om een 39-jarige Rotterdamse. Zij is aangehouden en kreeg een proces-verbaal. Winkeldieven aangehouden

Autokrakers aangehouden
UTRECHT In een parkeergarage aan de Rijnkade is een 32-jarige inwoner van Utrecht aangehouden voor inbraken in autos. Beveiligingsmedewerkers zagen de man woensdag even voor twaalf uur s middags bij een auto zitten. Er bleken drie autos opengebroken. De man is door de politie in verzekering gesteld en wordt verhoord.

Na een korte achtervolging kon de politie drie inwoners van Utrecht, twee van zestien en één van vijftien jaar, aanhouden wegens diefstal uit een auto. De jongens braken woensdagmiddag even na vier uur in in een auto bij winkelcentrum Kanaleneiland. Zij gingen er op de fiets vandoor met de buit, een tas.

Na een korte achtervolging konden agenten de ene zestienjarige knaap aanhouden. Een korte zoektocht leverde de tweede aanhouding op van de andere zestienjarige. Ook de buit werd teruggevonden. Nog even later werd de vijftienjarige aangehouden.

Dealer aangehouden
UTRECHT De politie hield woensdagavond rond negen uur op de Burgemeester Smitsstraat een drugsdealer aan. De politie was getipt door een getuige, die de man had zien dealen. De man, een 45-jarige inwoner van Maarssen, had geld en drugs bij zich. De politie onderzoekt de zaak.

Zakkenroller aangehouden
UTRECHT Een marktkoopman zag woensdagmiddag tegen één uur op het Vredenburg dat een vrouw geld uit de zak van een ander pakte. Toen de vrouw zag dat haar zakkenrollen was opgemerkt, zette ze het op een lopen. De politie kon de vrouw na een korte achtervolging aanhouden. Het bleek te gaan om een 44-jarige vrouw uit Chili. Zij zit nog vast voor verhoor.

Veroorzakers overlast aangehouden

UTRECHT De politie hield donderdagmorgen rond drie uur drie jongens aan voor openlijke geweldpleging.

Naar aanleiding van een melding dat op het Herderplein autos opengebroken zouden worden nam de politie een kijkje. Twee politieautos werden bekogeld met keien, later moesten agenten stenen ontwijken die naar hen werden gegooid. De agenten hielden drie inwoners van Utrecht, twee zeventienjarige en een achttienjarige jongen, en een 22-jarige inwoner van Alkmaar aan. De politie onderzoekt de zaak verder.

Bestuurder rijdt 110 km/h zonder helm
UTRECHT Surveillerende agenten zagen woensdag- op donderdagnacht omstreeks twee uur een onverlichte scooter rijden op de Waterlinieweg. Bij het zien van de agenten gaf de bestuurder (zonder helm) gas en ging er vandoor. Hij haalde een snelheid van ca. 110 km/h. Er volgde een achtervolging door de stad, via de Kardinaal de Jongweg, Oudenoord, Amsterdamsestraatweg, uiteindelijk eindigend op de Damstraat. Daar raakte de agenten de scooter kwijt. Terug op het bureau kwam een melding binnen van een taxichauffeur. Hij had op de Kanaalstraat een gewonde jongen zien liggen, die vermoedelijk met zijn scooter tegen een geparkeerde auto was gereden. Het bleek dezelfde scooter te zijn die de politie even daarvoor was kwijt geraakt.
De bestuurder was een 18-jarige Utrechter, hij werd naar het UMC vervoerd.

Niet eens met bekeuring
UTRECHT Een 22-jarige Utrechter is woensdagmorgen iets na tien uur aangehouden. De man kreeg een bekeuring omdat hij door het rode verkeerslicht reed. Hier was hij het niet mee eens. Hij beledigde de agenten en werd aangehouden.

De man begon te schelden en verzette zich tegen zijn aanhouding. Hij wordt gehoord voor belediging, bedreiging en discriminatie.

Opnieuw zonder rijbewijs op de weg
UTRECHT Doordat hij woensdagavond op een brommer met hoge snelheid over de Rubenslaan reed, viel een 34-jarige inwoner van Bunnik op. De man beschikte niet over een rijbewijs of certificaat. Het bleek dat de man een rijverbod had. Hij zal zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Donderdagmorgen rond half zes haalde de politie een 26-jarige inwoner van Utrecht van de weg die met een busje over de weg zwalkte. De man blies op het bureau zon 1,85 promille. Zijn rijbewijs innemen kon niet meer, omdat dit al eerder was gebeurd. De man zal zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Boetes betaald
UTRECHT Een fout geparkeerde auto op het Voor Clarenburg trok woensdagavond even voor elf uur de aandacht van agenten. Het bleek dat de auto niet apk-gekeurd was.

De bestuurder, een 38-jarige inwoner van Utrecht, bleek nog een aantal boetes niet betaald te hebben en werd aangehouden. Familie van de man kwam naar het politiebureau en betaalde de boetes, inclusief de bekeuring voor het onverzekerd rondrijden.

Vrouw springt verkeerde kant op
UTRECHT Doordat zij de verkeerde kant opsprong toen er een brommer aan kwam rijden, sprong een 22-jarige Tsjechische woensdagmiddag rond vier uur op de Catharijnesingel voor de brommer.

Door de aanrijding kwamen de vrouw en de twee opzittenden van de brommer ten val. De Tsjechische is naar het ziekenhuis gebracht. De brommerbestuurder, een 16-jarige Utrechter, en zijn passagier, leeftijd en woonplaats onbekend, kwamen er met lichte verwondingen vanaf. De brommer raakte beschadigd aan de voorkant.