Porsche Tiptronic transmissie steeds populairder

Datum nieuwsfeit: 10-08-2000
AutoRai

Porsche Tiptronic transmissie steeds populairder 10-8-00 12:48:00. De sportieve automatische transmissie Tiptronic S, die via schakelaars in het stuur ook handmatig kan worden bediend, wordt steeds populairder onder Porsche-rijders. Zo kiest inmiddels 29 procent van alle Porsche-kopers ter wereld voor deze uitvoering. Het zijn vooral de 911-rijders die het hoge schakelcomfort van deze vijftraps automatische transmissie weten te waarderen (in Nederland kiest zelfs 60% van de 911-kopers en 26% van de Boxster-kopers voor Tiptronic S). Wat daarbij beslist een rol speelt, is dat het motorvermogen zonder onderbreking van het aandrijfkoppel aan de aangedreven wielen wordt overgedragen. In het modeljaar 1996/1997 lag het Tiptronic S-aandeel in de 911 nog op 30 procent. Inmiddels kiest wereldwijd 36 procent van de 911 - rijders voor deze automatische variant.

In 1990 bood Dr. lng. h.c. F. Porsche AG voor het eerst de Tiptronic automatische transmissie aan voor de sportwagens uit Stuttgart-Zuffenhausen. In juli 1994 werd de Tiptronic S geïntroduceerd. Bij deze tweede generatie kon voor het eerst via schakelaars in het stuurwiel met de duimen worden geschakeld - een noviteit, die wereldwijd bewondering oogstte. Want het schakelen zonder de handen van het stuurwiel te hoeven nemen, betekent niet alleen een toename van het rijcomfort, maar ook een verdere verbetering van de actieve veiligheid. Bovendien verhoogde deze manier van schakelen duidelijk het rijplezier, omdat er sterke overeenkomsten zijn met het schakelen in moderne racewagens.

In 1999 volgde de marktintroductie van de derde Tiptronic generatie. Deze verder doorontwikkelde variant van de Tiptronic S werd voor het eerst in de Boxster S aangeboden en is inmiddels voor alle actuele Porsche-modellen beschikbaar. De huidige Tiptronic S laat een zogenoemde 'kortstondige handmatige beïnvloeding' tijdens de automaatfunctie toe. Dat betekent, dat via de schakelaars op het stuur handmatig een versnelling kan worden gekozen, terwijl de keuzehendel gewoon in de automaat- stand blijft staan. Daarbij blijft deze 'manuele modus' minstens acht seconden actief.

Natuurlijk kan de keuzehendel, net als bij de vorige generatie, ook in de schakelcoulisse voor handmatig schakelen worden gezet. Dan bepaalt de bestuurder altijd zelf, via de schakelaars in het stuur, de versnellingskeuze.

In de automaatstand biedt de Tiptronic S vijf in het transmissiemanagement opgeslagen schakelprogramma's met verschillende referentievelden. Afhankelijk van rijstijl en omgevingsomstandigheden wordt steeds het meest optimale programma gekozen. De bandbreedte van de schakelpunten varieert van een bijzonder economische variant, bij een opvallend rustige rijstijl, tot een uiterst dynamisch schakelprogramma. Bepalend daarbij is hoe de bestuurder het gaspedaal bedient. Snelle gaspedaalbewegingen, bijvoorbeeld op een bochtig traject, alsmede nadrukkelijke acceleraties zorgen voor een stapsgewijze wisseling van de schakel-referentievelden naar het meest dynamische programma. Als vervolgens weer rustiger wordt gereden verloopt dit proces in omgekeerde volgorde.

Het grote aantal Porsche-kopers dat voor de Tiptronic S kiest, bewijst dat Porsche met deze transmissie in de roos heeft geschoten. Naast een hoog rijcomfort biedt Tiptronic S naar wens toch de sportiviteit die geen enkele Porsche-rijder wil missen.