Nieuw drankje kan leiden tot toename verkeerslachtoffers

10 augustus 2000

Nieuw drankje Desalco kan leiden tot toename alcoholverkeerslachtoffers

Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Zieketepreventie (NIGZ) waarschuwt tegen het gebruik van nieuw vruchtendrankje Desalco en stelt Erdman juridisch aansprakelijk

Vruchtendrankje Desalco komt binnenkort op de Nederlandse markt De firma Erdman uit Nederhorst den Berg is van plan binnenkort het drankje Desalco op de markt te brengen. Dit vruchtendrankje zou het aanwezige alcoholpromillage in het bloed tot 50% kunnen verminderen. Het effect van het vruchtendrankje, dat een kwartier voor het drinken van alcohol moet worden ingenomen, zou berusten op het feit dat de kringspier van de maaguitgang na het drinken van het drankje samentrekt, waardoor de alcohol zeer langzaam via de dunne darm wordt opgenomen door het bloed.

SWOV: effect van vruchtendrankjes verwaarloosbaar Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV worden regelmatig vruchtendrankjes op de markt gebracht waarvan de fabrikant claimt dat zij een ontnuchterend effect zouden hebben. Bij proefnemingen bleek daarvan echter nauwelijks sprake. Alleen bij het consumeren van zeer grote hoeveelheden van die drankjes was enig effect waarneembaar, vooral als gevolg van verdunning van het alcoholpercentage. Een soortgelijk klein effect is ook te bereiken door het drinken van water naast bijvoorbeeld een glas wijn. De alcohol wordt dan iets langzamer in het bloed opgenomen.

Gebruik van Desalco kan leiden tot toename verkeersongevallen Het op de markt brengen van Desalco kan ertoe leiden dat automobilisten die tot dusver geen alcohol drinken voordat ze gaan rijden dat nu juist wel gaan doen in de veronderstelling dat een paar glazen alcohol geen kwaad meer kan. De praktijk leert dat ook het drinken van enkele glazen (vanaf ca.3 ) tot gevaarlijke situaties kan leiden. Bij die hoeveelheden merkt de automobilist zelf nauwelijks dat zijn of haar rijvaardigheid is afgenomen terwijl dat in werkelijkheid wel het geval is. Alcohol leidt bij die hoeveelheden tot een gevaarlijke overschatting van de rijvaardigheid en kan de ongevalkans met 50-100% doen toenemen. Het doelbewust gebruiken van Desalco verhoogt daarmee de kans op alcoholongevallen in het verkeer.

NIGZ stelt Erdman juridisch aansprakelijk
Het NIGZ is van mening dat producent Erdman zich onverantwoordelijk gedraagt en een ernstige fout maakt indien zij het product Desalco op de Nederlandse markt brengt. Indien hij dat wel doet wil het NIGZ onderzoek laten uitvoeren naar de daadwerkelijke effecten van Desalco op het bloedalcoholgehalte. Bovendien aarzelt het NIGZ niet Erdman juridisch aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van onjuiste voorlichting over de veronderstelde effecten van het drankje.

Voor informatie: avp@nigz.nl

Voor informatie: NIGZ/AVP de heer ir. W.E. van Dalen 0348-437639 of 06-25337754