Grolsch bouwt hoe dan ook een nieuwe brouwerij

Datum nieuwsfeit: 10-08-2000

Bestuursvoorzitter Koninklijke Grolsch NV:
"Er komt hoe dan ook een nieuwe brouwerij. In Boekelo, of elders".

Achtergrond
Begin 1998 werd het besluit bekend gemaakt om de brouwerij aktiviteiten van Koninklijke Grolsch NV te concentreren in een nieuwe brouwerij, welke de twee bestaande brouwerijen in Enschede en Groenlo moet gaan vervangen. Op voorstel van de gemeente Enschede is gekozen voor het terrein "De Groote Plooy", een nieuwe, uitstekende lokatie in Boekelo, gemeente Enschede, direct aan de A35. Ten behoeve van deze nieuwbouw heeft de gemeente Enschede, met goedkeuring van de provincie, het bestemmingsplan "De Groote Plooy" dienovereenkomstig gewijzigd. De bouw van de nieuwe brouwerij zou volgens plan in het najaar van
2000 starten, de eerste brouw- en afvulaktiviteiten zouden er eind 2002 plaatsvinden, waarna de brouwerij in Groenlo in het voorjaar van 2003 gesloten zou worden. De aktiviteiten van de brouwerij in Enschede zouden fasegewijs worden overgebracht, zodat de nieuwe brouwerij in 2005 volledig operationeel zou zijn.
Op 3 augustus 2000, echter, heeft de Raad van State gemeend het bestemmings-plan te moeten schorsen. Milieu- en bouwvergunning waren overigens reeds verleend. Schorsing van het bestemmingsplan heeft nu een aanzienlijke vertraging van de start van de bouw tot gevolg.

Reaktie Koninklijke Grolsch NV :
Uiteraard betreurt Koninklijke Grolsch NV de beslissing van de Raad van State. De vertraging die nu ontstaat, wordt geschat op twee jaar. De verantwoordelijkheid voor deze gang van zaken berust in eerste instantie bij de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die de beslissing eveneens betreuren.

Koninklijke Grolsch NV wenst evenwel de bouw van een nieuwe brouwerij, conform de strategie van de onderneming, onverminderd uit te voeren. De voorzitter van de Raad van Bestuur, de heer Jacques Troch, zegt hierover: "Er komt hoe dan ook een nieuwe brouwerij. Het liefst op De Groote Plooy, maar desnoods op een andere lokatie. Een vertraging van ongeveer twee jaar is vervelend, maar we blijven, ongeacht de lokatie, uitgaan van een planning waarbij een nieuwe brouwerij in 2005 volledig operationeel zal zijn".

Dit standpunt houdt in, dat in eerste instantie de procedures met betrekking tot de lokatie De Groote Plooy zullen worden voortgezet. Daarnaast zullen op korte termijn alternatieve lokaties worden bestudeerd. De heer Troch: "De Groote Plooy blijft natuurlijk favoriet, omdat het zo'n uitstekende lokatie is. Overigens, met alternatieven bedoelen we niet, dat het handhaven van onze brouwerijen in Enschede en/of Groenlo een optie zou zijn. Beide brouwerijen moeten nu in produktie blijven tot 2005, de brouwerij in Groenlo dus twee jaar langer dan gepland, maar dan zal de
nieuwe brouwerij een feit zijn".

Koninklijke Grolsch NV benadrukt, dat het bedrijf aan de kwaliteit van het Grolsch bier absoluut geen concessies wenst te doen. De brouwerij in Enschede is na de vuurwerkramp van 13 mei 2000 weer geheel in bedrijf. In Groenlo zal, om de extra twee jaar te overbruggen, het nodige aan additioneel onderhoud plaatsvinden. Daarnaast zullen in beperkte mate vervangingsinvesteringen worden gedaan, welke later in de nieuwe brouwerij kunnen worden ingepast. Deze extra onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen zullen de financiële doelstelling van de onderneming (een winstgroei van 5 à 7% per jaar) niet aantasten.

Enschede, 10 augustus 2000