Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 10-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 10-08-2000 Politieberichten van 10/8 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Fryske Diken: snelheidsovertredingen + controles Afgelopen week passeerden 6973 voertuigen de radar. Hiervan hield 96,3 % zich keurig aan de snelheid. De snelste overtreder zat dit keer op het wegvak van de provinciale weg N 355 (bebouwde kom Buitenpost richting provinciegrens) waar 80 kilometer per uur mag worden gereden en deze bestuurder had 111 op de teller.

Ook de komende week zullen op de wegen in de gehele provincie Friesland weer snelheidscontroles worden gehouden. Op dinsdag 15 augustus wordt gecontroleerd op de provinciale weg, N 358 tussen Augustinusga en Surhuisterveen, terwijl op donderdag 17 augustus wordt gecontroleerd op de provinciale weg, N 381 tussen Drachten en Oosterwolde en tenslotte wordt op vrijdag 18 augustus gecontroleerd op de provinciale weg N 354 tussen Sneek en De Hommerts.

Franeker: aanrijding met drank
Woensdag omstreeks 18.05 uur vond op de Professor Wassenberghstraat een aanrijding plaats tussen twee auto's. De bestuurder van een bestelauto, een 28-jarige inwoner uit Franeker, stopte op de Prof. Wassenberghstraat en reed daarna direct achteruit. Een personenauto, bestuurd door een 29-jarige inwoner uit Franeker, was achter de bestelauto gestopt. Ondanks dat deze bestuurder claxonneerde, reed de bestelauto tegen de achter hem stilstaande personenauto. Het bleek dat de bestuurder van de bestelauto had gedronken. Aan het bureau blies de man 405 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 3 uur. Ook was de bestuurder niet in het bezit van een rijbewijs, daar dit was ingevorderd.

Leeuwarden: bedreiging
Donderdag omstreeks 02.30 uur vond voor horecagelegenheid aan het Ruiterskwartier een bedreiging plaats. Een 20-jarige inwoner uit Leeuwarden mistte op een gegeven moment zijn GSM. Toen hij zijn nummer liet bellen, hoorde hij dat zijn GSM overging in de kleding van een 28-jarige inwoner uit Leeuwarden, die bij hem aan de bar had gestaan. Hij vroeg hierop zijn telefoon terug, doch dit draaide uit op een handgemeen, waarbij de 28-jarige verdachte de 20-jarige aangever diverse malen schopte. Deze gaf daarop de verdachte een klap tegen het gelaat, waardoor deze een tand verloor. Hierop werd de telefoon teruggegeven en liep de verdachte weg in de richting van de Wirdumerdyk. Even later kwam hij terug met een kapot geslagen bierflesje en bedreigde daarmee de aangever en nog een tweetal getuigen. Nadat hij gedreigd had hiermee te slaan, liep de verdachte weg en kon hij even later op de hoek van het Ruiterkwartier met het Zaailand worden aangehouden. De verdachte verzette zich bij zijn aanhouding en spuugde een agent in het gezicht. De verdachte is overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Heerenveen: inbraak stationsrestauratie
Donderdag omstreeks 03.25 uur kwam er een melding binnen dat er door twee mannen werd ingebroken in de stationsrestauratie aan de Trambaan. Toen de politieauto het parkeerterrein opreed, reed daar met hoge snelheid een personenauto weg. Direct werd de achtervolging ingezet en de auto werd op de Haskeruitgang aan de kant gezet. De bestuurder en inzittende kwamen overeen met het opgegeven signalement en werden ter plaatse aangehouden. Bij de stationsrestauratie bleek, dat men een ruit had vernield en dat men een grote hoeveelheid sigaretten had weggenomen. De buit was vervoerd een plasticzak, die tijdens de achtervolging uit de auto werd gegooid. De vuilniszak met sigaretten werden teruggevonden in de berm van de Haskeruitgang. De beide verdachten, een 30-jarige inwoner uit Slagharen en een 25-jarige inwoner uit Joure, zijn ingesloten. Tevens bleek dat de verdachte uit Slagharen, die de auto bestuurde, niet in het bezit was van een geldig rijbewijs.

Formerum: handel drugs
Donderdag omstreeks 04.45 uur wilde de kampwacht op een camping onder Formerum een viertal jongens, 16, 17, 17 en 17 jaar, uit Ermelo waarschuwen in verband met teveel herrie. Toen men bij de tent van de jongelui kwam, rook men een sterke weedlucht. In de tent werd in een soort geldkistje 30 gram weed, 20 gram hasj en 21 XTC pillen aangetroffen. De jongens werden aangehouden ter zake het in bezit hebben van drugs c.q handel in drugs. De drugs zijn in beslag genomen. Tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt.

Joure: inbraak bedrijf
Afgelopen nacht werd ingebroken in een bedrijf aan de Edisonweg. Een uitzetraam aan de voorzijde van het pand werd opengebroken. Uit het kantoor werd een computer weggenomen. De eigenaar, een 35-jarige inwoner uit Oudehaske, heeft aangifte gedaan.

Scharsterbrug: inbraak kantoor
Afgelopen nacht was ingebroken in het kantoor van een transportbedrijf aan de Scharren. Door een geopend kelderraam kwam men het kantoor binnen. De laden en kasten in het kantoor werden doorzocht. Uit een geldkistje werden een paar tientjes weggenomen. De eigenaar, een 55-jarige inwoner uit Sint Nicolaasga, heeft aangifte gedaan.

Wergea: inbraak auto
Afgelopen nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Grote Buren. Het rechter voorportier werd vernield en uit de auto werd een radi/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 65-jarige inwoner uit Wergea, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272