Omgang verzekeraars met contracttermijnen onderzocht

Datum nieuwsfeit: 10-08-2000
Verbond van verzekeraars

Evaluatie advies contracttermijnen

Het Verbond gaat een evaluatie uitvoeren naar de wijze waarop leden met het advies over contracttermijnen omgaan. Vragen van verzekeraars, tussenpersonen en verzekerden over de omzetting van bestaande contracten naar een eenjarige contracttermijn waren voor het Verbond in overleg met de Consumentenbond reden om een evaluatie aan te kondigen.

In 1998 heeft het Verbond mede naar aanleiding van door de Ombudsman Schadeverzekering gesignaleerde klachten, een advies uitgebracht aan zijn leden over contracttermijnen. Het advies is voor nieuwe contracten per 1 januari 2000 ingegaan, voor bestaande contracten vanaf 1 januari 2000 per premievaldatum of mutatiedatum. De Consumentenbond heeft zijn ongerustheid uitgesproken over de nog bestaande vragen. Het Verbond en de Consumentenbond hebben hierover uitgebreid overleg gevoerd en afgesproken een evaluatie uit te voeren naar de wijze waarop leden met het advies omgaan. De leden hebben nu een vragenlijst toegestuurd gekregen. Op basis van de evaluatie zal het Verbond bekijken wat er met de uitkomsten gedaan kan worden.

Adviestekst
Het Verbond adviseert zijn leden om bij particuliere schadeverzekeringen de verzekerde eenjarige contracttermijnen te bieden, met eventueel een keuze uit meerdere contracttermijnen. De maximale termijn kan vijf jaar zijn. Een eenjarige contracttermijn brengt voor verzekeraars hogere kosten met zich mee. Om daaraan tegemoet te komen kan gebruik worden gemaakt van premiedifferentiatie. Aan de consument kan naar keuze van de verzekeraar bijvoorbeeld óf een korting op de basispremie worden gegeven wanneer hij kiest voor langere termijn, óf een toeslag op een eenjarige termijn.

Bondig, 10 augustus 2000