Touringcar blijft veiligste vervoermiddel

Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

10-8-2000 Touringcar blijft veiligste vervoermiddel
Touringcar blijft veiligste vervoermiddel

Sinds 1996 kwamen, de recente slachtoffers niet meegerekend, bij ten minste 26 busongevallen in het buitenland 56 Nederlanders om het leven. Dit is een hoog aantal, maar de touringcar rijdt dan ook een flink aantal kilometers. Alleen al in 1999 maakten de 4500 Nederlandse bussen 94 miljoen internationale kilometers met 5,5 miljoen passagiers aan boord. De touringcar is daarmee het veiligste vervoermiddel voor vakantiegangers.
Reizen per touringcar, blijkt uit Duits onderzoek, is 253 keer veiliger dan met de auto, 143 keer veiliger dan met de trein en 36 keer veiliger dan met het vliegtuig.
In de laatste paar jaar zijn de veiligheidsvoorschriften voor bussen aangescherpt.Ruim 50 procent van de Nederlandse busbedrijven rijdt met het Keurmerk Busbedrijf. Dit is een garantiebewijs van goed technisch onderhoud en verantwoorde inzet van personeel.
naar de berichten