Miniaturisatie record in CDMA IF filters

Datum nieuwsfeit: 10-08-2000

EPCOS AG

Miniaturisatie record in CDMA IF filters

München (ots) - Mobiel communicatie terminals worden niet alleen meer en meer intelligent, maar worden ook steeds kleiner en dat dankzij progressieve miniaturisatie van componenten.

EPCOS is thans 's werelds eerste fabrikant van akoestische oppervlaktegolf filters (surface acoustic wave (SAW)) om IF filters te produceren met een werkoppervlakte van slechts 9 - 5 mm t.b.v. mobiel telefoons. Dit conform de IS-95 CDMA standaard / norm in de AMPS band. Een jaar geleden was een afmeting van 13 - 6.5 mm nog gewoon. CDMA (code division multiple access) is een norm, welke gebruikt wordt in Noord Amerika, Japan en Korea, die momenteel 's werelds snelst groeiende mobiele radiosystemen hebben.

De miniatuur IF filters kunnen als een technologische doorbraak voor EPCOS in de fel concurrerende CDMA markt worden beschouwd en kenmerkt de drang van de firma om in dit marktsegment marktleider te willen worden.

De tussenfrequentie filters scheiden de diverse spraakkanalen (van
1.26 MHz bandbreedte) om een gefilterd signaal aan te bieden om naar digitale code om te zetten. Dit zijn de hoofdcomponenten van ontvangers in de CDMA systemen. De implementatie van miniaturisatie, hoog rendement IF filters is gebaseerd op innovatieve ontwerpen, welke filtereigenschappen produceert die gelijk zijn aan die van de grote filters, dit ondanks de aanzienlijke kleinere afmeting van de chip.

Dankzij de multiband-capaciteit van dit type filter (welke momenteel het frequentiebereik van 80 tot 200 MHz omvat), kunnen voor de eerste keer, multi -standaard terminals voor CDMA systemen worden ingevoerd, terwijl de verminderde oppervlakte de steeds sneller groeiende trend in de mobiele markt naar miniaturisatie verder ondersteunt.

Naast de nieuwe filters voor de AMPS band, produceert EPCOS IF al enige maanden filters met een afmeting van 5 x 5 mm voor CDMA mobiele telefoons in de PCS band. Deze innovatieve producten, momenteel 's werelds kleinste filters voor CDMA, zijn een bevestiging van de technologische leiderschap van EPCOS.

'Wij hebben een belangrijke stap genomen om ons productenpakket uit te breiden', aldus Joachim Niestroj, Executive Vice President van de Surface Acoustic Wave Components Division. 'De nieuwe IF filters benadrukken de rol van EPCOS niet alleen als een leider in technologie, maar ook als een leverancier van perfect werkende, klant-specifieke oplossingen in alle belangrijke segmenten van de mobiele communicatie markt.

Contact:
Christoph Jehle