Leden CNV Dienstenbond wijzen tweede eindbod ING massaal af

Datum nieuwsfeit: 10-08-2000
Dienstenbond CNV

Leden wijzen tweede eindbod ING massaal af

De overgrote meerderheid van onze leden (95 %) ziet niets in het ING-eindbod. Dat bleek uit de ledenraadpleging naar aanleiding van het tweede eindbod van ING, die per 1 augustus is afgesloten.

Het aantal uitgebrachte stemmen was ongekend hoog. De redenen om het eindbod af te wijzen zijn zeer uiteenlopend. Dit varieert van de wijze waarop ING zich opstelt, tot het salarisgebouw, het gebrek aan vertrouwen bij het toekennen van variabele periodieken, het verrekenen van de persoonlijke toeslag bij het eventueel toekennen van bonussen, de (te) lange looptijd, de relatie tussen winstcijfers ING en het eindbod etc. etc. De uitslag en de redenen om het eindbod af te wijzen, zijn des te meer opvallend omdat de meeste van u wel aangeven één CAO voor de gehele ING Groep voor te staan. De manier waarop deze CAO tot stand komt en de inhoud van de beoogde ING CAO heeft bij velen tot grote bezwaren geleid.
Als enige vakorganisatie heeft FNV Bondgenoten inmiddels aan ING aangegeven akkoord te gaan met het eindbod. Hoewel er dus maar één vakorganisatie akkoord gaat, heeft ING ons inmiddels meegedeeld dat met dit resultaat "vaststaat dat er voldoende draagvlak bestaat voor de ING CAO die in principe hiermee een feit is". Helaas is het strikt juridisch geredeneerd inderdaad zo dat op het moment dat één vakorganisatie aangeeft akkoord te gaan met een CAO-resultaat, deze omgezet kan worden in een definitief CAO contract. Na overleg met de kaderleden wordt nog een ultieme poging gedaan om alsnog tot een goede ING CAO te komen. De uitslag van de ledenraadpleging is dermate negatief dat wij toch nog een beroep doen op ING om alsnog tot een goede CAO te komen. Wij verwachten van ING op korte termijn een reactie. Afhankelijk van die reactie zal samen met kaderleden weer bepaald worden wat de vervolgstappen zijn. Wij houden u op de hoogte! Voor vragen, opmerkingen of suggesties naar aanleiding van deze info kunt u contact opnemen met uw onderhandelaar namens de Dienstenbond CNV, Harry Gerding, telefoon 023-5651052 of via email (h.gerding@cnvdibo.nl)

Hoofddorp,
10 augustus 2000