Adviesbureau vreest problemen voor MKB bij invoering euro

Datum nieuwsfeit: 11-08-2000
Kamer van Koophandel Zuid-Limburg

vrijdag 11 augustus 2000

Redactie Kamerkrant Zuid-Limburg Maastricht
www.kamerkrant.com

"Ramp dreigt bij invoering euro"

De invoering van de euro op 1 januari 2002 dreigt op een ramp uit te lopen. Vooral het midden- en kleinbedrijf houdt zich er nauwelijks tot helemaal niet mee bezig. De Europese Commissie heeft onlangs vastgesteld dat in Nederland slechts 15 procent de nieuwe munt serieus neemt. De rest 'ziet wel wat er gebeurt'. Bernd Koetse, algemeen directeur van de op Maastricht Aachen Airport in Beek en het Duitse W
ürselen gevestigde Rabeko Groep, een adviesbureau dat bedrijven met de euro-aanpassingen helpt, ziet het somber in. "Hoe langer bedrijven met maatregelen wachten, des te groter de kans dat ze slachtoffer worden van beunhazen. Die staan onherroepelijk op zodra de bonafide consultants het werk niet meer aan kunnen." Koetse trekt een parallel met de millenniumbug, toen volgens hem ook 'goud werd verdiend' dankzij de angst voor een computercrash. "De invoering van de euro kan écht tot rampzalige effecten leiden. Ten eerste ontkomt niemand aan de deadline en ten tweede betekent de nieuwe valuta veel en veel meer dan alleen maar het -tekentje." Koetse noemt: afrondingsproblemen, omzetting van lopende financieringen, consequenties voor arbeidscontracten en pensioenregelingen, economische en juridische gevolgen voor de bestaande handel met niet-eurolanden en voor lopende offertes, bijscholing medewerkers, aanpassing bedrijfsformulieren, conversie van spreadsheets, applicaties en het voorraadbeheer... "Behalve dat de euro invloed heeft op alle bedrijfsprocessen, dus dat de invoering niet primair een automatiseringsvraagstuk is, moet bovendien bij het personeel een bewustwordingsproces op gang worden gebracht. Over 17 maanden is onze gulden definitief voltooid verleden tijd."