Envelop voor architecten na 44 jaar geopend

Datum nieuwsfeit: 11-08-2000
Bond van Nederlandse Architecten

"Geheim van de BNA" onthuld Envelop na 44 jaar geopend

Alleen in kleine kring was bekend dat er behalve het "Geheim van Fatima" ook een "Geheim van de BNA" bestond. Sinds 1956 lag in de kluis van de BNA een van vele lakzegels en handtekeningen voorziene envelop. Op de envelop stond de instructie de brief te openen tijdens de eerste algemene vergadering na 1 januari 2000. In juni was het zover. Voorzitter Jan Brouwer droomde hardop van een fors legaat, anderen vreesden pijnlijke onthullingen. De envelop bleek een groet aan de nieuwe generatie architecten te bevatten en een aansporing de belangen van de architect en de bouwkunst met verve te blijven behartigen. De oproep was geschreven in de kleine uurtjes na afloop van een ledenvergadering in Emmen. Veel lof kregen de aanwezige "eega's" van de architecten toegezwaaid, wier handtekeningen de oproep sierden. Waarschijnlijk onbewust gaven de collega's van weleer daarmee een treffend tijdsbeeld. Tegenwoordig vergezellen de eega's hun echtgenoten niet meer naar een ledenvergadering. Ze zijn zelf architect.