Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Peugeot 206 Coupé Cabriolet debuteert in Parijs

Datum nieuwsfeit: 11-08-2000
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

Peugeot 206 Coupé Cabriolet debuteert in Parijs 11-8-00 11:45:00.

De Peugeot 20© , in 1999 geboren als droomauto, is realiteit. In september debuteert deze hartenwens van menig automobilist op de Parijse autosalon "Mondial de l'Automobile". De exclusiviteit van een coupé, de attractie van open rijden en de functionaliteit van een 2+2: dat zijn de unieke kenmerken van de Peugeot 206 Coupé Cabriolet.

Rechtstreeks in het hart, daar raakt de originele 206 CC de liefhebber van moderne vrijetijdsauto's. Het combineren van cabriolet en coupé in één model sluit precies aan bij de hedendaagse vraag naar veelzijdige concepten. De 206 CC is een afstammeling van Peugeot's oorspronkelijke idee voor een gecombineerde coupé/cabriolet.

Oorsprong

Al in de jaren dertig bedacht kaakchirurg Georges Paulin een manier om een coupédak in de kofferbak op te bergen. In 1933 realiseerde hij dit met een ingenieus scharniersysteem. Het patent werd meteen door Peugeot geadopteerd en in 1934 toegepast bij de 401D Éclipse. Tot 1939 bouwde Peugeot er zo'n 700, eerst als 401 D en later als 402.

Bij de introductie van het conceptmodel 20© , op de autotentoonstelling van Genève, herkenden liefhebbers direct het idee van de Éclipse. De dubbelfunctie sloeg meteen aan bij het publiek. Dit was de auto waar een dynamische generatie op zat te wachten: een stijlvolle coupé met een sterke persoonlijkheid die ook veiligheid en geborgenheid bood. De beslissing om de 20© te produceren werd weldra spontaan op zowel rationele als emotionele gronden genomen. In de productieversie zijn aan de oorspronkelijke troeven van het concept dan ook nauwelijks concessies gedaan.

Twee motoren

De dakconstructie, ontwikkeld in samenwerking met de Franse carrossier Heuliez, is tweedelig. Het vouwt (elektrisch) samen voordat het in de kofferruimte verdwijnt. Daar blijft dan nog voldoende ruimte over voor bagage. De metalen kofferklep vormt een fraaie afdekking. Achter de voorstoelen zijn twee kleine zitplaatsen die van de 206 CC een echte 2+2 maken. De Peugeot komt met een nieuwe 1.6 16v-motor (110 pk) en met de bekende 2.0 16v-motor (138 pk). Tegen het einde van het jaar zal de 206 CC in Nederland zijn debuut beleven.


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie