ABn Amro introduceert dienst voor vermogende particulieren

Datum nieuwsfeit: 11-08-2000

ABN AMRO Bank N.V.
Press Relations (HQ 1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
11 augustus 2000

ABN AMRO BRENGT BUSINESS ANGELS EN INNOVATIEVE ONDERNEMERS BIJ ELKAAR MET INFORMAL INVESTMENT SERVICES

ABN AMRO introduceert deze week een nieuwe dienst voor vermogende particulieren ("business angels") en startende ondernemingen: Informal Investment Services.

ABN AMRO speelt met dit concept in op de sterk groeiende financieringsbehoefte van jonge, innovatieve ondernemingen die zijn aangewezen op de onderkant van de risicokapitaalmarkt. De vermogende belegger met een achtergrond als ondernemer belegt niet alleen, maar staat dicht bij zijn investering en kan het effect daarvan zelfs positief beïnvloeden.

Voor jonge of innovatieve ondernemingen is het soms moeilijk om het benodigde durfkapitaal aan te trekken; ABN AMRO brengt hen in contact met beleggers die niet alleen bereid zijn om een deel van hun vermogen te investeren, maar die daarnaast ook hun kennis, ervaring en netwerk ter beschikking kunnen stellen. Eenrzijds blijft de investeerder op deze wijze actief betrokken bij de ontwikkelingen in het bedrijfsleven; anderzijds wordt het risicodragend vermogen van de onderneming versterkt, beschikt deze over meer expertise en vergroot zij haar netwerk.

Uit een representatief marktonderzoek dat ABN AMRO heeft uitgevoerd onder 200 vermogende cliënten blijkt dat 42% van hen hierin geïnteresseerd is, of zelfs al actief belegt op deze wijze. Opmerkelijk is dat 48% van de respondenten de voorkeur geeft aan ondernemingen in de oude economie, en 25% zoekt naar een combinatie van bedrijven in de oude en nieuwe economie.

Als de belangrijkste redenen voor de belangstelling van beleggers in Informal Investment Services worden genoemd: - invloed hebben op het rendement door middel van betrokkenheid in het management - combinatie van beschikbaar stellen kennis, ervaring en kapitaal - het rendement - het ondersteunen van startende bedrijven.

Door haar positie als grote zakenbank èn als huisbankier van veel vermogende klanten heeft ABN AMRO de ideale positie om business angels te koppelen aan startende ondernemers. ABN AMRO heeft een centrale desk in Amsterdam opgezet van adviseurs die hen bij elkaar kunnen brengen. Daartoe maakt de bank gebruik van een intelligente database die volgens objectieve criteria zoekt naar kansrijke combinaties op basis van ondernemers- en investeerdersprofielen.

ABN AMRO Informal Investment Services introduceert een nieuwe website met de naam www.informalinvestment.nl. Informal Investment Services wordt ondersteund met een landelijke campagne met advertenties in dagbladen, radiocommercials en webvertising.

Perscontacten: Jochem van de Laarschot, 020-629.5207

Perscontacten:
geen

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend