Drie Scania betonmixers voor Zevenbergse Betoncentrale

BedrijfsautoRAI

11-8-00 15:50:00

Drie Scania betonmixers voor Zevenbergse Betoncentrale

De Zevenbergse Betoncentrale uit Etten-Leur, één van de nevenvestigingen van het bedrijf waarvan het hoofdkantoor in Enschede is gesitueerd, heeft sinds kort drie nieuwe betonmixers op Scania chassis in gebruik. De vierassige voertuigen van het type P114CB8x4NZ zijn voorzien van de zeer zuinige 250 kW/340 pk 11-liter motor met pompverstuivers. De nieuwe Scania's zijn afgeleverd door Beers Bedrijfsauto in Borne, maar zijn vanwege de inzet vanuit de vestiging in Etten-Leur in onderhoud bij Beers te Roosendaal.

De drie Scania's zijn alle standaard voorzien van de Scania Retarder met een totaal remmend vermogen van 650 kW. Naar keuze van de chauffeur wordt deze automa- tisch ingeschakeld zodra de bestuurder op het rempedaal trapt. Onder de bijzondere gebruiksomstandigheden van deze betonmixers - met zeer zware lading en veel rembewegingen - komt de Scania Retarder extra goed van pas. Als vast onderdeel van het standaard aangebrachte Beers veiligheidspakket beschikken de voertuigen ook over de Dobli-spiegel, die de dode-blinde hoek overzichtelijk maakt. Met name bij gebruik van de auto's in drukke stedelijke gebieden, met veel voet- en fietspaden, bevordert de Dobli-spiegel de verkeersveiligheid in hoge mate.

Andere bijzonderheden aan deze nieuwe Scania's zijn de moderne RBP 730 naaf- reductie tandem met zware paraboolveren en het differentieel met oliepomp en -filter, voor betere smering en een langere levensduur. Mede daardoor konden de service- intervallen worden verlengd en zijn de voertuigen maximaal inzetbaar. De opbouw is een 10 m3 Liebherr betonmixer, geleverd door Boogert Service in Oosterland. De hydraulische componenten zijn geleverd door ZF en Hydromatic.

De Zevenbergse Betoncentrale is een 100 % deelneming van Cemex B.V. De aandelen in Cemex B.V. worden gehouden door een tweetal Duitse grondstoffenleveranciers en het Enschedese familiebedrijf Cecem Holding B.V.