Milieuvriendelijke Mercedes-Benz bedrijfswagens op Expo

Datum nieuwsfeit: 11-08-2000
AutoRai

Milieuvriendelijke Mercedes-Benz bedrijfswagens op Expo 11-8-00 16:10:00.

Om bezoekers van de wereldtentoonstelling Expo in Hannover zo min mogelijk tot last te zijn, gebruiken het Duitse televisiestation ZDF en de Duitse Post milieuvriendelijke Mercedes-Benz bedrijfswagens: de Vito 108 E en de NGT Sprinter (Natural Gas-Technology). Behalve dat beide voertuigen vrijwel geen schadelijke uitstoot veroorzaken, brengen ze een minimaal geluidsniveau voort.

De Vito 108 E heeft een 40 kW sterke (2000-5000 tpm) electromotor en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De motor ontwikkelt vanuit stilstand naar 2000 tpm een maximaal koppel van 190 Nm. Afhankelijk van het wegdek en gebruiksdoel, heeft de Vito 108 E een actieradius van 150 km en een topsnelheid van 120 km/u. De energie wordt opgeslagen in een onderhoudsvrije ZEBRA-accu (410 kg), die in het laadruim is geplaatst. De motor dient aanvullend als elektronische rem en de energie die bij het remmen vrijkomt, wordt weer door de accu opgenomen.

De NGT Sprinter produceert 95 kW bij 5400 tpm en heeft een koppel van 185 Nm tussen 3300 en 4500 tpm. Ondanks dat gas niet kan ontbranden zonder emissie, bevat de koolwaterstof die wordt uitgestoten een minimale hoeveelheid koolstof en een maximale hoeveelheid waterstof. Hierdoor wordt de verontreiniging tot een minimum beperkt.