VVD - Uden wil straatverbod voor vredesactiviste

| De Vredessite / Nieuws 2000 |

Straatverbod voor vredesactiviste

PERSBERICHT 11 augustus 2000
In de gemeenteraad van Uden heeft de fractievoorzitter van de VVD, de heer Geerders, voorgesteld om de vredesactiviste Mariette Moors, die in Uden woont, een straatverbod op te leggen en eventueel preventief op te sluiten als er weer een actie is bij de vliegbasis Volkel.
Het is een publiek geheim dat op de vliegbasis Volkel kernwapens zijn opgeslagen. Regelmatig wordt er op de basis een burgerinspectie gehouden waaraan ook Mariette Moors deelneemt. Zij heeft in de buurt van de basis een vredeskampje. Kernwapens zijn in strijd met het internationale humanitaire recht en vormen een grote bedreiging voor de mensheid. De Neurenberg-principes verplichten iedereen om oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid te voorkomen. De burgerinspecties zijn dus terecht en niemand mag daarvan weerhouden worden. Betreurenswaardig is dat het openbreken van een deur als geweld gezien wordt, als men binnen moet komen om een verschrikkelijke misdaad te voorkomen.
Willemijn van der Werf voor Akties tegen kernwapens