Bedrijfsvergelijkend onderzoek BNA weer van start

Datum nieuwsfeit: 14-08-2000
Bond van Nederlandse Architecten

Bedrijfsvergelijkend onderzoek weer van start Doe ik het beter dan mijn collega's?

Deze maand ontvangen alle BNA-bureaus het enquêteformulier voor het bedrijfsvergelijkend onderzoek over 1999.

Het onderzoek dat dit jaar voor de zevende maal op rij wordt gehouden, heeft een tweeledig doel. Enerzijds zijn de resultaten van belang voor de individuele bureaus. Het onderzoek levert onder meer informatie op over de omzet- en de kostenstructuur. Anderzijds zijn de resultaten van het onderzoek van belang voor de BNA als vereniging om het beleid en de collectieve belangenbehartiging verder te onderbouwen en de dienstverlening aan de leden te verdiepen. Dit jaar worden in de enquête vragen gesteld over onderwerpen als: eigendomsparticipatie en winstdeling, uw huisbankier, innovaties en octrooien, de arbeidsmarkt en het gebruik van de SAA-systematiek.

In november van dit jaar komen de resultaten beschikbaar. De belangrijkste bevindingen worden in BladNA gepubliceerd.

Daarnaast hebben de deelnemers aan het onderzoek de mogelijkheid om (voor ? 168, exclusief BTW) een individuele rapportage te laten vervaardigen. In deze rapportage worden op overzichtelijke wijze de gegevens van het eigen bureau vergeleken met de resultaten van andere architectenbureaus van dezelfde omvang. Dit geeft inzicht in de relatieve prestatie van het bureau en het legt mogelijke knelpunten bloot. Mede aan de hand van deze resultaten kunnen maatregelen worden genomen om de continuïteit van het bureau te versterken.

Het onderzoek wordt net als voorgaande jaren in opdracht van de BNA uitgevoerd door het Economisch en Sociaal Instituut van de Vrije Universiteit (ESI-VU), onder verantwoordelijkheid van dr E. Masurel.