'Big Brother' gaat ook naar Polen

14/08/2000

Hilversum, 14 augustus 2000

'BIG BROTHER' GAAT OOK NAAR POLEN

Na het grote succes in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten, zal vanaf begin volgend jaar Big Brother 100 dagen lang bij TVN te zien zijn. De Poolse versie van het programma wordt geproduceerd door Endemol Neovision in Warsaw. Ook in Polen wordt Big Brother een multi-mediaproject. TVN is een van 's lands grootste commerciële televisiestations. Endemol Neovision is een productiemaatschappij waarin ENDEMOL Entertainment een belang van 50% heeft. De andere 50% is in handen van ITI, een Pools bedrijf met belangen in de media- en entertainmentindustrie.

Polen is het elfde land waar Big Brother verkocht is. In september starten nieuwe versies in Portugal, Zwitserland, Zweden, België en Italië. Tevens zal dan in Nederland en Duitsland een tweede serie van Big Brother van start gaan.

Net zoals in de andere versies van Big Brother leeft een groep van 10 mensen, die elkaar van tevoren nog nooit hebben gezien, samen in een speciaal huis. Er is geen contact met de buitenwereld: geen telefoon, geen krant, geen radio of televisie. De groep wordt dag en nacht geobserveerd door tientallen camera's en microfoons. De bewoners moeten enerzijds als groep zien te overleven, terwijl zij anderzijds op gezette tijden twee medebewoners moeten voordragen voor een gedwongen vertrek uit het huis. Het televisiepubliek beslist via stemrondes wie zal vertrekken. De bewoner die op 21 december als laatste overblijft, wint EURO 125.000. Gedurende het project is iedere bewoner vrij het huis te verlaten, maar terugkeer is niet mogelijk. Wie uit eigen beweging vertrekt, wordt vervangen door een nieuwe bewoner.

ENDEMOL Entertainment, een van de meest succesvolle onafhankelijke televisieproducenten wereldwijd, werd onlangs onderdeel van de Telefónica Group, waar zij 'content' levert voor zowel televisiestations als voor internet, derde-generatie mobiele telefoons en andere distributieplatforms.

Para más información / Meer informatie

Dirección de Comunicación, Telefónica
Telefónica's Press Office Tel: +34 91 584 08 44
Gran Vía, 28 - 3ª Planta Fax: +34 91 532 71 18