Heemschut wil behoud 5 karakteristieke stolpboerderijen

Datum nieuwsfeit: 14-08-2000

Amsterdam, 14 augustus 2000

Heemschut pleit voor behoud 5 karakteristieke stolpboerderijen

De Provinciale Commissie Heemschut Noord-Holland maakt bezwaar tegen de voorgenomen sloop van 5 monumentale stolpboerderijen voor de verbetering van de Oostelijke Randweg van Alkmaar.

De provinciale commissie Noord-Holland van Heemschut, bescherming cultuurmonumenten, maakt ernstig bezwaar tegen de ingrijpende plannen die moeten leiden tot verbetering van de verkeerssituatie op de Oostelijke Randweg. Daarvoor moet de aansluitingen van de N 244 naar Purmerend bij de Leeghwaterbrug over het Noord-Hollands Kanaal en die van de N 242 vanaf de grote Kooimeer-rotonde worden verbeterd.

Voor de verbetering van deze weg moeten niet alleen enkele bedrijfsgebouwen en woonhuizen verdwijnen, maar zullen ook 5 voor Noord-Holland zo kenmerkende stolpboerderijen moeten worden gesloopt. De oudste boerderij dateert uit 1700, en is een rijksmonument. Twee andere dateren uit 1880. De gemeente Schermer is door de provincie niet in de plannen gekend.

Heemschut pleit voor een structurele aanpak van dit verkeersprobleem, waarbij rekening wordt gehouden met de aanwezige cultuurhistorische waarden van dit gebied. Hierbij zou de bereikbaarheid van de gehele omgeving van de Omval in de Schermer betrokken moeten worden. Bij de planontwikkeling van dit gehele gebied zou niet de verkeersoplossing centraal moeten staan, maar het behoud van het karakteristieke landschap van Noord-Holland.

De Schermer is volgens de Nota Belvedere, de beleidsnota van het Rijk over de relatie tussen cultuurhistorie en ruimtelijke inrichting, een bijzonder gebied, en uitgeroepen tot Belvedere-gebied. Droogmakerijen zijn internationaal relatief zeldzaam, en hebben bovendien een internationale voorbeeldfunctie vervuld. Deze zeldzaamheid en deze voorbeeldfunctie betreffen met name de planologische aspecten en de architectuur. De karakteristieke stolpboerderijen zijn in deze regio ontstaan. De voorgenomen ingreep in dit bijzondere landschap zal niet alleen de bijzondere planologie aantasten, maar ook het landschap van vijf kenmerkende boerderijen beroven.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties