TruckTrip Maasdijkse chauffeur-in-spé gestart

Datum nieuwsfeit: 15-08-2000

15 AUGUSTUS 2000
Lossen van medicijnen en kaas in Spanje tijdens ervaringsreis met truck Broersma & Zonen

TruckTrip Vakopleiding Transport en Logistiek met winnaar Bas Edelman uit Maasdijk maandag 14 augustus van start gegaan

Het laden van medicijnen en kaas, peilen van olie en water en het installeren van de tachograaf vormden de eerste kennismaking met het chauffeursvak voor Bas Edelman (14) uit Maasdijk, die maandag 14 augustus jl. met een chauffeur van transportbedrijf Broersma & Zonen naar Spanje is vertrokken. Deze 'TruckTrip' is de hoofdprijs van de jongerencampagne 2000-2001, waarbij de winnaar de gelegenheid krijgt tijdens een pendelreis kennis te maken met alle facetten van het chauffeursvak. Tijdens de reis zal de vrachtwagen van Broersma & Zonen onderweg diverse losadressen aandoen in Spanje.

Zaterdag 19 augustus zal Bas, met de nodige ervaringen, weer terugkeren bij Broersma in Bodegraven. De reis zal hem doen inzien dat de nodige talenkennis, contacten met het opdrachtgevende bedrijf, en het tijdig en perfect uitvoeren van de vervoersopdracht het chauffeursberoep steeds meer een dienstverlenend vak maken. Als 'ambassadeur van chauffeurs-in-spé' zal Bas zijn reisverslag volgende week plaatsen op www.moveup.nl
De bedrijfstak goederenvervoer kampt al enige jaren met grote tekorten aan chauffeurs.

Tijdens een van de laatste Snuffelmiddagen van Vakopleiding Transport en Logistiek van dit jaar, op woensdag 19 juli jl., kreeg Bas Edelman (14) uit Maasdijk de hoofdprijs van de campagneprijsvraag uitgereikt: een TruckTrip naar Spanje. Bas was een van de twaalf genomineerde jongeren die tijdens de campagne van de Vakopleiding hebben meegedaan aan de campagneprijsvraag.

TruckTrip als buitenlandse top-snuffelmiddag
Snuffelmiddagen, waarvan de TruckTrip de grootste variant is, zijn geschikte mogelijkheden om jongeren enthousiast te maken voor het chauffeursvak, waarin momenteel grote tekorten bestaan. Sinds vorig jaar is de TruckTrip als hoofdprijs van de jongerencampagne van de Vakopleiding ingesteld. Winnaar was David Slomp, die een vergelijkbare pendeltocht naar Spanje heeft gemaakt. Dit jaar heeft Bas Edelman als winnaar de mogelijkheid gekregen met ervaren chauffeur Bart ten Hagen diverse producten in Spanje te laden en lossen. Tijdens de reis zullen ze onder andere Villamalla, Barcelona en Zaragoza aandoen. Een reisverslag is na afloop te lezen op www.moveup.nl

Om de grote tekorten in de bedrijfstak op te lossen, wordt de promotie om het chauffeursberoep in te gaan ook gericht op vrouwen. Het vak sluit qua profiel goed aan bij beroepen met kenmerken die vrouwen aanspreken. Om dit te stimuleren heeft Minister Netenbos recent tien opleidingsbeurzen uitgereikt aan vrouwen om ook de deelname van vrouwen in het wegvervoer te stimuleren. Ook volgend jaar kunnen geïnteresseerde vrouwen weer op deze beurzen inschrijven.

Beroepen met perspectief
Hoofdprijswinnaar Bas Edelman heeft tijdens de afgelopen jongerencampagne meegedaan met een prijsvraag. Ook heeft hij informatie ontvangen over de werkend-leren opleidingen van Vakopleiding Transport en Logistiek. Deze opleidingen bieden jongeren met een VMBO-opleiding voldoende perspectief en doorgroeimogelijkheden in de sector. Met name beroepsgoederenchauffeurs zijn de komende jaren broodnodig; hiervoor biedt de Vakopleiding de opleiding Chauffeur Goederenvervoer. Meer informatie over opleidingen is te vinden op de nieuwe jongerensite www.moveup.nl