ARN wil opnieuuw lagere verwijderingsbijdrage voor auto's

Datum nieuwsfeit: 15-08-2000

ARN

Verwijderingsbijdrage voor auto's opnieuw omlaag

Auto Recycling Nederland (ARN) en De Rijwiel en Automobiel Industrie(RAI) willen de verwijderingsbijdrage voor auto's opnieuw verlagen. Per 1 januari aanstaande kan de verwijderingsbijdrage, die thans f 150,- bedraagt, omlaag naar 45 Euro (circa f 100,-). De verlaging is mogelijk doordat in de afgelopen 3 jaren aanmerkelijk meer nieuwe auto's zijn verkocht dan verwacht.

RAI en Auto Recycling Nederland stellen dit voor in de aanvraag voor een nieuwe Algemeen Verbindend Verklaring (AVV), die op 1 januari 2001 van kracht moet worden. De aanvraag is medio juli ingediend bij het ministerie van VROM.

Iedereen die voor een auto (personenauto of bestelauto)in Nederland voor de eerste keer een kentekenbewijs (deel 1) aanvraagt, betaalt op dit moment een verwijderingsbijdrage van f 150,-. Dit geld dient ter financiering voor een milieuverantwoorde verwerking van de huidige autowrakken. De laatste eigenaar van een auto kan deze kosteloos inleveren bij een door Auto Recycling Nederland gecertificeerd demontagebedrijf. Deze regeling bestaat sinds 1995 en is een groot succes. Sindsdien zijn ruim 1,2 miljoen autowrakken gerecycled, hetgeen een belangrijke bijdrage betekent aan een beter milieu.

Het is de autobranche inmiddels gelukt (tenminste) 86% van het gewicht aan materialen waaruit auto's bestaan, door hergebruik buiten de afvalstroom te houden. De doelstelling van Auto Recycling Nederland is het recyclingpercentage ruim voor 2015 op 95% te brengen, dankzij het recyclen van materialen die nu nog als afval gestort moeten worden. Het behalen van dit hoge percentage wordt mogelijk door het toepassen van moderne technieken, zoals pyrolyse.

De verwijderingsbijdrage is wettelijk geregeld in de Wet milieubeheer en is algemeen verbindend verklaard door de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer voor een periode van 3 jaar.
De looptijd van de huidige Algemeen Verbindend Verklaring eindigt op 31 december van dit jaar.

Voor meer informatie:
Auto Recycling Nederland B.V. RAI