Persbericht Politie Regio Utrecht

Datum nieuwsfeit: 15-08-2000

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 15-08-2000
Persbericht Politie Regio Utrecht, 10.00 uur

Grote hoeveelheid vals geld in beslag genomen

UTRECHT - De divisie Recherche van de Politie Regio Utrecht heeft in opdracht van het Openbaar Ministerie in Utrecht op woensdag 9 augustus jongstleden beslag gelegd op een grote hoeveelheid vals geld bestaande uit Amerikaanse en Duitse valuta. Naar schatting gaat het om een omgerekend bedrag tussen de 800 miljoen gulden en 1,2 miljard gulden. Bij de inbeslagname zijn tevens drie aanhoudingen verricht. Op dinsdagavond 14 augustus heeft de Politie Regio Utrecht een vierde aanhouding verricht.

Het Belgische Openbaar Ministerie had het Utrechtse Openbaar Ministerie informatie verschaft over een mogelijk transport door de regio van een grote partij vals geld. Op basis van deze informatie is een team van 15 rechercheurs van de Politie Regio Utrecht geformeerd. Het onderzoek wordt momenteel voortgezet en meerdere aanhoudingen zijn niet uitgesloten.

Het valse geld ligt opgeslagen bij de Nederlandsche Bank waar het, na onderzoek door de technische recherche, zal worden geteld om het exacte bedrag vast te stellen.

In het belang van het onderzoek worden geen verdere mededelingen gedaan en/of een toelichting gegeven.