Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Opel Speedster begin 2001 in Nederland

Datum nieuwsfeit: 15-08-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

Opel Speedster begin 2001 in Nederland 15-8-00 11:10:00. De Speedster, een open tweepersoons roadster, kenmerkt zich door zijn lichtgewicht ontwerp en aansprekende prestaties. Hij sprint in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en snelt daarna door naar een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Een nieuwe, aluminium 2.2-liter viercilinder motor uit de ECOTEC familie ? die in Europa debuteerde in de Astra Coupé ? zorgt voor de aandrijving. Hij levert 108 kW (147 pk) bij 5.800 toeren per minuut en beschikt over een maximum koppel van 203 Nm, waarvan 90 procent bij 1.900 toeren reeds beschikbaar is. Enthousiastelingen zullen de Speedster waarderen om zijn uitzonderlijk reactieve stuur- en bochtengedrag. Dit is mede tot stand gekomen door de middenmotor configuratie en het aluminium sportonderstel met onafhankelijke ophanging voor alle vier de wielen.

Weinig overeenkomsten met Lotus Elise

Hoewel de Speedster door Opel in samenwerking met de ingenieurs van Lotus is ontwikkeld, heeft hij maar weinig gemeen met het meest overeenkomstige Lotus model, de Elise. Minder dan tien procent van de onderdelen die in de Speedster zijn verwerkt, komt overeen met die van zijn Lotus tegenhanger. Het overgrote deel van de componenten van de Speedster is door de Opel ingenieurs compleet nieuw ontwikkeld.

Bovendien heeft Opel de Speedster ontworpen met het oog op het dagelijks gebruik. Dit is ondermeer terug te vinden in de grotere instap, die is ontstaan door de dorpels van de auto te verlagen. Verder groeiden de wielbasis en de spoorbreedte van de Speedster met respectievelijk 30 en 10 millimeter, waardoor de rechtuit stabiliteit is toegenomen.

Veiligheid en comfort voor dagelijks gebruik

Qua veiligheid heeft Opel er voor gekozen de Speedster van een wat meer onderstuurd weggedrag te voorzien. Dit betekent dat de bestuurder bij te snel genomen bochten de auto eenvoudig weer onder controle krijgt door het gaspedaal iets te 'liften'. Een overstuurd karakter, waarbij de achterkant van de auto in bochten naar buiten glijdt, zou voor de bestuurder met zekerheid een onaangenaam verrassend resultaat kunnen opleveren. Bovendien zijn de vijfspaaks lichtmetalen wielen, die standaard op de Speedster worden geleverd, voorzien van ietwat smallere banden (175/55 R17 vóór, 225/45 R 17 achter), om onrustig weggedrag op sporen en aquaplaning tegen te gaan.

Ook in het interieur en de uitrusting, waar lichtmetaal en aluminium het sportieve karakter van de auto benadrukken, is het comfort en de veiligheid van alledag terug te vinden. Hoewel de Speedster luxe items als airconditioning en traction control moet ontberen, is hij in Nederland standaard wel uitgerust met een bestuurders-airbag en ABS. Verder zijn de stoelen zowel met een stoffen als lederen bekleding leverbaar, de laatstgenoemde in vier kleuren.

Uiterlijk zijn er voor de Speedster negen lakkleuren beschikbaar. In combinatie met een zilverkleurige hardtop of een stoffen dak, waarvoor drie tinten te leveren zijn, is er zo een bijna onbeperkt aantal kleurcombinaties mogelijk om elke Speedster uniek in zijn soort te maken.

Een definitieve prijs voor de Opel Speedster, die eind maart in Nederland bij de Opel dealers in de showroom staat, is nog niet bekend, maar wel is duidelijk dat deze rond de 90.000 gulden zal liggen. Volgend jaar zullen er 150 Speedsters naar ons land komen. In 2002 zal dat aantal groeien naar 200 stuks.


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie