Brief LNV inz overname rundveestapel

Nr. 29 Brief van de staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 augustus 2000

Met deze brief wil ik u mededelen dat de runderen van het bedrijf van de heer Roozegaarde te Zelhem voor onderzoeksdoeleinden zijn overgenomen.

Voor de overheid is het van belang om slijtend rundvee in handen te hebben om gedetailleerd te observeren en te onderzoeken. Zoals ik u in eerdere correspondentie heb aangegeven hecht ik zeer aan vervolgonderzoek naar de oorzaak van het slijterfenomeen (TK
1999-2000, 26 991, nrs. 4 en 7). Het onderzoek van de dieren van de heer Roozegaarde vormt hier een onderdeel van. Het onderzoek zal door het ID-Lelystad worden gecoördineerd.

Het ministerie heeft twee onafhankelijke, beëdigde taxateurs ingeschakeld voor de waardebepaling van de rundveestapel van de heer Roozegaarde. Op grond van deze taxatie is met de heer Roozegaarde overeenstemming over het door de overheid te betalen bedrag bereikt. De runderen zijn vandaag, dinsdag 15 augustus, van het bedrijf Roozegaarde afgevoerd. De runderen zijn deels gedood op een slachtplaats, die daarvoor is afgehuurd, deels levend afgevoerd naar het ID-Lelystad. De Gezondheidsdienst voor Dieren en de Faculteit Diergeneeskunde ontvingen ieder vijf dieren voor pathologisch onderzoek. Van alle runderen zijn bloedmonsters genomen, van een deel ook weefselmonsters. Het ID-Lelystad heeft een twintigtal dieren opgestald ter observatie. De resultaten worden over drie maanden verwacht. Ik zal u daar van op de hoogte stellen.

DE STAATSSECRETARIS VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER

EN VISSERIJ