Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 16-08-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 16-08-2000 Politieberichten van 16/8 (13.00 uur) t/m 17/8 (07.00 uur)

IJlst: diefstal boot
Afgelopen maandag werd vanaf de Harinxmaweg een rubberboot, merk Bom Bard, rood van kleur, met harde witte polyester bodem gestolen. Aan de boot was een buitenboordmotor van het merk Mercury 10 XR, 10 pk bevestigd. De boot had links en rechts voor schade gehad, die was geplakt. De eigenaar, een 43-jarige inwoner uit IJlst, heeft aangifte gedaan.

Drachten: diefstal auto
Dinsdag tussen 16.30 en 16.45 uur werd een personenauto, merk Citroen Xantia, kleur blauw, weggenomen vanaf een parkeerterrein naast de apotheek aan de Middelwyk. De auto was aldaar afgesloten neergezet en toen de eigenaar terugkwam bij zijn auto was deze verdwenen. De auto werd diezelfde dag, omstreeks 18.55 uur teruggevonden op de Leidijk ter hoogte van de Splitting. Uit de auto waren een radio/cd-speler met geluidsboxen weggenomen, alsmede een aantal cd`s. De eigenaar, een 25-jarige inwoner uit Drachten, heeft aangifte gedaan.

Drachten: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 19.00 uur vond op de Twee Gebroeders een aanrijding plaats tussen een bromfiets en een personenauto. Een 20-jarige inwoner uit Boornbergum, reed met zijn bromfiets over de Twee Gebroeders en moest in de bocht van de weg uitwijken voor een op zijn weghelft geparkeerd staande auto. Hij kwam toen op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer in botsing met een personenauto, die uit tegenovergestelde richting naderde. Deze personenauto werd bestuurd door een 31-jarige inwoner uit Drachten. De bromfietsbestuurder kwam ten val en had schaafplekken op zijn armen en rechter knie. De bromfiets werd zwaar beschadigd, terwijl de auto licht werd beschadigd. De bromfietsbestuurder is ter plaatse behandeld aan zijn verwondingen.

Dearsum: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 17.25 uur vond op de Snitserdyk ter hoogte van de afslag Sybrandabourren een aanrijding plaats tussen een personenauto en een geparkeerd staande auto. De bestuurder van een personenauto, een 25-jarige inwoner uit Leeuwarden, schrok van een motorrijder die voor hem reed en afremde. De autobestuurder trapte toen ook op zijn rem. Hierdoor blokkeerden de wielen en werd de auto onbestuurbaar. Hij botste toen tegen de achterzijde van een personenauto, die geparkeerd stond in de parkeerhaven aan de rechterzijde van de weg. De bestuurder van deze auto, een 70-jarige inwoner uit Purmerend, stond achter zijn auto om iets uit de kofferbak te pakken en hij zag de auto aankomen en kon zich nog net op tijd in veiligheid brengen. Zijn vrouw (71 jaar), die nog in de auto zat, klaagde over pijn in de nek en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. Een 29-jarige Leeuwarder, die als passagier bij de inwoner uit Leeuwarden in de auto zat, klaagde ook over pijn in zijn nek en rug en werd eveneens naar het ziekenhuis in Sneek gebracht. De motorrijder, een 28-jarige inwoner uit Boazum is als getuige gehoord.

Grou: dolle stier
Dinsdag omstreeks 13.20 uur nam een dolle stier, die liep in een weiland aan de Burd onder Grou een 71-jarige man uit Grou op de horens. De man, eigenaar van het weiland, liep in het land en werd toen door de stier aangevallen. De man raakte ernstig gewond en hij werd met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. De man kreeg een zware hersenschudding en had een aantal gebroken ribben. De stier, die geslacht moest worden, liet zich niet benaderen. De stier is afgeschoten.

Westergeest: eenzijdig ongeval
Dinsdag omstreeks 18.20 uur vond op de Beintemawei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 19-jarige inwoner uit Zwaagwesteinde, raakte in een bocht van de weg de macht over het stuur kwijt. Hij kwam via een smalle sloot aan de andere kant in de berm tot stilstand. De bestuurder en een passagier, een 19-jarige inwoner uit Zwaagwesteinde, konden de auto zelf verlaten en zijn beiden voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum.

Drachten: onder invloed
Dinsdag omstreeks 20.30 uur werd op de Leidyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 51-jarige inwoner uit Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 805 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Woensdag omstreeks 02.35 uur werd op de Raai een automobilist gecontroleerd. De man, een 28-jarige inwoner uit Ureterp, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 355 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Boer: inbraak woning
Dinsdag tussen 16.00 en 17.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Dongjumerweg. De deur van de woning was niet afgesloten. Uit een geldkistje dat stond in het dressoir in de woonkamer, werd geld (paar honderd gulden) weggenomen. Uit een slaapkamer werd een glazen pot met daarin guldens en rijksdaalders (hoeveel niet bekend) weggenomen. De eigenaar, een 47-jarige inwoner uit Boer, heeft aangifte gedaan.

Ureterp: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.15 uur werd op de Weibuorren een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 26-jarige inwoner uit Ureterp, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 525 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Wolvega: brandstichting
Tussen dinsdag 23.00 uur en woensdag 00.15 uur werd bij een woning aan de Struikheide door het bovenlicht van een tuindeur een brandende folder naar binnengegooid. De folder kwam tegen de hor. De brandende folder gaf een flinke rookontwikkeling. De bewoner, een 54-jarige inwoner uit Wolvega, lag al in bed, doch kon de slaap niet vatten en hij rook op een gegeven moment een brandlucht en ging toen op onderzoek uit. De schade aan de deur bleef beperkt. De man heeft aangifte gedaan.

Joure: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.45 uur werd op de Kolkstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 50-jarige inwoner uit Lemmer, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 290 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Oosterwolde: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.50 uur werd op de Weperpolder een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 43-jarige inwoner uit Roden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 670 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272