Uitzendkrachten Schiphol staken sneeuwruimen

Datum nieuwsfeit: 16-08-2000

FNV BONDGENOTEN

Uitzendkrachten Schiphol staken sneeuwruimen

In het kader van de vakbondsacties voor een betere uitzend-cao staken uitzendkrachten op Schiphol vandaag met onmiddellijke ingang het ruimen van sneeuw van de start- en landingsbanen . Het begeleiden van bouwverkeer over het verkeersplatform, een van de hoofdtaken van deze uitzendkrachten, zal normaal doorgang vinden.

Vijf weken geleden braken de vakbonden de cao-onderhandelingen met de uitzendwerkgevers, verenigd in de ABU, af. Na zeven maanden onderhandelen bleken de werkgevers niet bereid serieus in te gaan op de voorstellen van de bonden. Over de hoogte van de loonstijging, de invoering van een nieuw salarissysteem, verhoging van de basisuurtarieven, een kortere werkweek en betere scholingsfaciliteiten kon geen overeenstemming worden bereikt. Daarom besloten de vakbonden de werkgevers via acties op andere gedachten te brengen.

FNV Bondgenoten kiest voor deze actie op Schiphol vanwege het grote aantal uitzendkrachten op de luchthaven en hun kwetsbare positie. De NV Luchthaven Schiphol werkt overigens alleen met uitzendkrachten van uitzendbureaus die bij de ABU zijn aangesloten.

Vanavond wordt er een actievergadering georganiseerd waar leden, kaderleden en bestuurders van FNV Bondgenoten met elkaar overleggen over het verloop van de uitzendacties en de reactie van de ABU hierop. Geheel in lijn met de stakingsactie van de sneeuwruimers op Schiphol zal deze bijeenkomst plaatsvinden in Snow World, Buijtenparklaan 30 te Zoetermeer, om 17.00 uur. De pers is hierbij van harte welkom.

Meer informatie:
Bestuurder Han Westerhof, tel. 020-5856192 of 06-22245259. Persvoorlichter Jeroen Zonneveld, tel. 030-2738478 of

16 aug 00 10:07