Transportbedrijven: doorberekening dieselprijs levensbelang

Datum nieuwsfeit: 16-08-2000
Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, 16 augustus 2000

Transportbedrijven over hoge dieselprijs: doorberekening van levensbelang

Aan de redactie

Transportbedrijven ontkomen er niet aan de drastisch gestegen kosten voor brandstof aan hun klanten door te berekenen. Dit is van essentieel belang om individuele bedrijven en de bedrijfstak als geheel gezond te houden. Dat advies geeft Transport en Logistiek Neder-land aan zijn 7300 leden, die zuchten onder de hoge dieselprijs. Op dit moment heeft de dieselprijs zijn hoogste niveau bereikt sinds jaren, namelijk 1,61 gulden excl. btw. Maar niet alleen de hoogte speelt de ondernemers parten. Ook de talloze schommelingen zorgen voor problemen. Sinds 1 januari 2000 is de prijs 30 keer aangepast. Deze onvoorspelbaarheid bemoeilijkt het berekenen van een kostprijs op de lange termijn.

Om het doorberekenen te vergemakkelijken adviseert Transport en Logistiek Nederland ondernemers een brandstofclausule op te nemen in de vervoerscontracten. Deze clausule maakt het mogelijk om de vrachtprijs automatisch te verhogen, als de brandstofprijs stijgt. Andersom daalt de vrachtprijs, als de dieselprijs naar beneden gaat. Volgens Transport en Logistiek Nederland schept een dergelijke clausule zekerheid naar vervoerder en opdrachtgever. Voor het binnenlands vervoer maken de brandstofkosten gemiddeld 15 % uit van de totale exploitatiekosten van een vrachtauto. Voor het internationaal vervoer is dat - vanwege de langere afstanden - gemiddeld 20 tot 22 %. Transport en Logistiek Nederland gaat er vanuit dat over dit jaar het gemiddelde rendement in het binnenlands vervoer 0,3 procent zal bedragen en in het internationaal vervoer -1,2 procent. Dat betekent een dramatische verslechtering ten opzichte van vorig jaar, toen de rendementen respectievelijk 1,2% en -0,2 bedroegen.

Dieselpompprijs (zelftank, excl. btw) vanaf 1 januari 1999 t/m 16 augustus 2000

Bron: NOVE

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot Clarisse Buma, 079-3636115. De grafiek is op aanvraag ook per fax of per email beschikbaar.